Emma-Matilda

Alla inlägg under mars 2010

Av Matilda - 12 mars 2010 14:08

En vecka är snart slut, jösses va fort de går hörrni!

Jag sitter med mitt skolarbete så fort jag får en stund över, vilket känns väldigt skönt och jobbigt på samma gång. Skönt för att jag får upp farten igen efter avbrott för flytt m.m och jobbigt eftersom det är så svårt att slita sig när Esther kallar.

Nåväl, det går trots allt fortfarande rätt bra att kombinera barn och studier.


Till min stora förvåning, eller kanske inte, så såg förmiddagen ut på följande vis:

   ja, nu går det inte att ta en bild på snö som faller med mobilen, men det var det jag försökte fånga.

Men nu har det äntligen spruckit upp:

  och Esther och jag ska bege oss ut på en promenad.


Johan kom ju förresten inte i onsdags som jag skrev, jag måste ha missförstått Per lite. Men han, Anders och Camilla kommer över en sväng ikväll istället och käkar lite mat med oss. Ska bli mycket trevligt! Måste bara dra en vända med dammsugare först för jäklar va grusigt det blir här hemma, misstänker vagnen om något!

Jag har ett litet dilemma som har uppstått kring detta. Jag far omkring med dammsugare och Esther i hasorna till och från och eftersom hon numera kryper runt som en vilding så har vi blivit tvungna att barnsäkra våra kontakter på detta vis:

 


Men i vanlig ordning så har vi ju en uppsjö av elektroniska prylar som ska kopplas in i uttagen så om jag ska dammsuga så får jag hålla på på.detta.vis.ÖVER.ALLT:

    Visste ni att vi har ca 20 st (!) sånnadär tjuvkontakter här hemma.... okej +-2st och alla är för närvarande inte inkopplade men ändå!

Lägg därtill den UPPSJÖ av sladdar som tillkommer och Voilà - vårt hem!   



Gott folk och kära vänner, måste kila nu men jag återkommer senare.

Ha det gött så länge!

Av Matilda - 10 mars 2010 20:42

Ännu en dag är snart till ända, en synnerligen bra dag måste jag säga.

Jag har hunnit med mycket, både här i hemmet och på studiefronten. Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte tagit någon längre promenad med Esther idag. Förmiddagsluren tog hon redan vid 10-snåret och eftermiddagssömnen tog hon i vagnen på balkongen..

Men detta har medfört att jag hunnit städa hela lägenheten, våttorka golven och damma, tvätta en maskin och skriva 4st sidor på min religionskunskap samt laga både lunch och middag till Esther och läsa Max lampa ungefär 8ggr.

Det är främst när jag får upp farten på mitt skrivande på skolarbetet som jag inte vill slita mig ifrån det. Men Esther går det ju ingen nöd på, hon klagar inte om hon inte får rulla runt kvarteret eller sova på balkongens trägolv och tur är väl det!


Nåväl, dagen som sådan har kantats av bl.a träning på att äta själv, jag försöker iaf introducera fröken för det faktum att maten ska in i munnen för egen maskin.

Så här ser det ut då:  

Hon ger mig ett gott skratt min lilla tös!

Ser ni att vi äter middag i värmeljusens sken, mysigt värre ska det vara!


Nu i afton mötte vi upp Per vi tuben, handlade lite fetaost och knallade hem och gjorde fetaostlax med kokt potatis och sjuk sallad samt en flaska vitt. Allt i mysets tecken- det ni!   


     


Nu väntar nattning av barn och en trevlig film med min karl!


Bonne Nuit!

Av Matilda - 10 mars 2010 09:19

God Middag!

Idag mina vänner vaknade vi en halvtimme tidigare alla tre, det hör till ovanligheten vill jag säga. Vi fick därför lite extra lång frukost tillsammans och Esther börjar redan att gnugga ögonen. I skrivade stund sitter hon i mitt knä och smågnäller. Måste bara få henne att hålla ut 30 min till - minst! 


Igår sken solen som aldrig förr så vi tog en promenad till Högdalen för att köpa linsvätska till mig. Högdalen ligger ca 2 km från Rågsved och det tar lite drygt 25 min att gå så det blev en skön promenad fram och tillbaka. Aftonen blev som vanligt stillsam och jag slängde ihop en ugnsstekt kyckling i en kryddstark sambalsås med pasta -riktigt gott! Och eftersom jag fick lite kyckling över gjorde jag en mild barnmatsvariant av det också.

    


Dagen som följande lyder: studier så fort kråkan somnat, därefter lite lunch, städning av lägenheten då vi får besök av Johan ikväll och sedan en promenad i solskenet. Kanske ska utforska närområdet lite bättre!?

FilurFia tränar numera på att stå för egen maskin, vilket går lättast om man har något att hålla i!   


Vi hörs mina Vänner!

Av Matilda - 8 mars 2010 22:02

Vi sitter i soffan och har Michael Jackson på lite lätt i bakgrunden. Esther har precis tystnat och då känns det som dagen är på väg att avrundas.

Per var sen hem idag så vi har ätit en sen middag, Esther fick ta ett sent kvällsbad och jag fick göra ett sent barnmatskok, vilket resulterat i att jag är ruskigt seg och funderar på att kasta in handduken för dagen.

Men det var en god middag, vi slängde ihop en chili con carne med ris för att spä på min nuvarande besatthet för bönor. Jag vet inte vad som flugit i mig men jag har kommit in i en period där jag överkonsumerar kikärtor, kidneybönor, borlottibönor, gröna bönor och massa annat gott. Kanske för att jag börjat introducera det i Esthers kost, vad vet jag.


Nåväl, idag har varit en stillsam dag inte så olik de andra. Vi äter frukost ihop på morgonen, sedan ägnar jag och Esther ett par timmar åt lek och div småplock som tvätt med mera när Per farit.

När klockan närmar sig elva börjar hon gnugga ögonen och somnar in och sover middag mellan ca 10.45-12.15 Det är min gyllene stund på dagen, då pluggar jag för allt vad jag kan och hinner. Det är trots allt dyrbar tid och jag är som mest alert just då.

När klockan närmar sig 12.30-13.00 så vaknar lilla fröken som om hon hade en inställd mat/sovklocka som Skalman, då vill hon ha lunch. Idag blev det morfar Alfs superba tonfisksås med tagliatelle.

Och visst var det uppskattat!



Eftermiddagen spenderas med mycket lek och en rejäl portion av dra-mamma-i-byxorna-tills-hon-får-frispel! Men ack så roligt det är!


En eftermiddagslur vankas vid 15.30, idag passade även jag på att blunda och sedan är det fullt ös med Esthers middag när klockan närmar sig 17.00 snåret. Vanligtvis tar vi en långpromenad under den tiden på dagen men idag var ett undantag. 

Vi mötte istället upp Per vid tunnelbanan och köpte lite grejer till matlagningen. Detta var vad vi fick till:

 

Lins- och kikärtsgryta i 15st små portioner!

     


Nu säger vi God Natt!

Av Matilda - 8 mars 2010 09:44

Eftersom jag gillar att fixa och dona i köket så tänkte jag ta tillfället i akt och skapa en matkategori här på bloggskrället. Mest för att jag ska komma ihåg vad jag gjort och kanske för att kunna återvända hit och få inspiration när den tryter. Mycket barnmat kommer det bli och det får ni ha lite överseende med!


Måndag: Currykycklinggryta med potatis, broccoli, majs och avocado


Tisdag:Lunch: Fisk med persiljesås, potatis, kikärtor och avocado


        


Onsdag: Kokt kyckling med purjolök och bladpersilja, ris, avocado, kikärtor och råriven morot      


Torsdag: Frikadeller i tomatsås med bulgurris, broccoli, kikärtor och avocado


Fredag: Minipasta med lax i dillsås, rårivna morötter, gurka och avocado


Lördag: Spaghetti och köttfärssås, kidneybönor, råriven morot, gurka och avocado


Söndag: Köttfärsröra med kidneybönor, potatis, ärtor och morötter
































Mat
Av Matilda - 7 mars 2010 20:13

Nu har vi gjort Rågsved i en vecka, en ganska lång vecka om jag ska va helt ärlig.

Men äntligen har vi kommit i ordning, porslinet står i skåpen, sängen har hittat sig till rätta, soffan och TV:n lika så, diskmaskinen och ALLA kläder har fått sina platser. Det är så himla skönt att det gått fort att få undan lådor, påsar och bröte men å andra sidan så är det bara 48 kvadratmeter som behövts komma iordning på, så det har väl sin naturliga förklaring.

Nu ska vi börja bo och fungera ordentligt, jag har lagt upp en dagsplan och hoppas att jag kan vara konsekvent nog att följa den.

Men det blir mer om det senare. Här får ni ett litet smakprov i bilder på veckan som varit!


Måndag: Esthers första riktiga familjefrukost i Rågsved

    


Tisdag: Tråkväder = inomhuspysslardag! Esthers tisdagslunch, fisk och potatis, kikärtor och avocado. Mumma!


Onsdagen: Matildas hemgjorda barngröt och bussbud av lånevagnen, gött att bli av med aset!


Torsdag: Esther protesterar mot middagsluren men inte katten, han är en liten ängel och hur nöjd som helst!   

   


Fredag: Kylen börjar gapa tom och internet krånglar så jag får sitta och göra systemåterställning av min dator typ 4 ggr!   

   


En syn som varit ett bestående inslag under HELA veckan, varje dag fram tills igår då åkte verktygslådan in i garderoben och med den lilla variationen att barnet till och från haft kläder på sig förstås!

       


Igår, lördag, var Anna och David här vi åt ugnsbakad lax och Pers pilaffris och oj så gott och jättetrevligt det var! Liten inflyttningsfest skulle man kunna kalla det. Pers kollega Daniel dök upp senare på kvällen och vin och glada skratt hördes fram på småtimmarna. Dock utan bildbevis, tyvärr!


Idag söndag har vi varit inne i stan och tittat på Pers jobb med Anna och David, drog vidare till Gamla stan där David jobbar och tittade på hans arbetsplats för att sedan promenera till centralstationen, fika och säga hej då till Anna som skulle ta bussen till Gbg.

Nu har vi, efter en ganska tråkig pyttipanna, intagit soffläge, lagt Esther och ska bara slappa de sista söndagstimmarna framför en film innan en ny vecka tar fart.


Bonne Nuit!

Av Matilda - 5 mars 2010 11:39

Ja, det har inte varit problemfritt att få igång internet här inte. Nä, jag måste ha nätverkssladden inkopplad till datorn nu eftersom routern är lösenordsskyddad med ett lösenord som Per glömt bort. Men å andra sidan säger han att det är lätt att byta och att ha en sladd i datorn gör mig inte så mycket.

Bara jag kan surfa så är jag glad!


Nu ska jag slänga ihop lite lunch till Esther, dammsuga och gå och handla. Om jag hinner ska jag lägga upp lite bilder från första veckan här i Rågsved.


Av Matilda - 4 mars 2010 15:15

Lyckan är när aftonbladet.se visar sig på skärmen, då är dagen räddad!

Ja, jag menar att vi ÄNTLIGEN har fått internet hem till oss!!

Jag har varit sur, deprimernad, grinig, irriterad, frustrerad, arg, kinkig och allt annat dåligt till och från i veckan men nu, nu är det som bortblåst!


Jag är beroende av detta media, jag erkänner! Åh va häärligt att få kolla mailen!

Ovido - Quiz & Flashcards