Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 21 december 2014

Fjärde Advent, Lång tystnad - Kort Redogörelse

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,


Det blir inget långt inlägg denna afton.

Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart.

Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen fungerar är det så långsamt att det lika gärna kunna kvitta. Täckning på mobilen är det knappt heller tal om, och ladda upp bilder till bloggen är helt uteslutet. På sätt och vis skönt och samtidigt så frustrerande att man vill kasta datorn överbord vissa dagar. Men bortsett från det är allt i sin ordning.

 

Veckorna flyger fram, 45 dagar sedan jag mönstrade på. Vår resan har nu lämnat de varma breddgraderna och vi styr kursen mot Masan, Sydkorea igen. Planerad ETA är den 27 december vilket innebär jul i sjön. Min första jul hemifrån, visst blir man lite sentimental men jag kan inte säga att jag har hemlängtan. Jag längtar mest efter barnen, hålla om mina små, pussa, krama och överösa dem med kärlek. Det längtar jag efter.


Så från Shanghai har vi avverkat Thailand, Singapore, Malaysia, Singapore igen, Jakarta, Thailand och senast Singapore.

Minns inte om det ens stämmer någorlunda överens med planeringen jag skrev om tidigare. Är det något man måste veta så är det att förändringar är garanterade att ske inom shipping, jämfört med andra branscher så brottas vi med förseningar (lotsar, last, lines men mm), dåligt väder/dåligt sikt, oplanerade händelser (t.ex. trasig ramp och ligga på varv i tre dagar), ändrade rutter eller inställda resor är bara bara några exempel. Det är stundom omöjligt att ge besked om avgångar och ankomster.


Vädret har varit soligt och varmt. Sa jag varmt? VARMT, svettigt och fuktigt och fram till i förrgår har det knappt regnat, blåst eller rullat. Det har ändrats, i skrivande stund rullar vi fram över havet för andra natten i rad. Någon sjösjuka är det inte att tala om men man blir seg och trött, stundom lätt yrsel och lite svårt att koncentrera sig. Värst är att göra lastkontroller på bilar, checka surrningarna när båten rullar och bilarnas fjädringar får dem att hiva upp och ner. Då är det ganska svårt att bedöma hur tillräckligt tighta surrningarna är, och samtidigt tajma rullning, bilens rörelse och spänna surrningen. Fast jag får höra att detta bara är lite, "vänta tills vi kommer till Japan" säger de.

Ja, ja, bara röja undan allt löst i hytten och hoppas att vinden inte kommer in akterifrån.

Men livet här är bra, hoppas inte min lätt dystra ton får er att tro annat! Tröttheten talar...

Jag är glad, lär mig oerhört mycket och har en fin besättning som tar hand om mig. Senast igår klädde vi julgranen, drack glögg och åt pepparkakor. Och på kvällarna tittar vi på Ture Sventon, julkalender från 1989. I Singapore kom julmaten så ja, om ni undrar, vi får sill på julbordet. Och lutfisk. Och Aladdin choklad. Och skinka. Och dopp i grytan. och... You get the picture. 


Julen närmar sig med stormsteg och jag vill passa på att önska er alla en riktigt God Jul, ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År från Asien och M/V Falstaff. 

Jag tänker på Er!

Stora Jul-Kramar

/Matilda

 
 
Ingen bild

mamma

31 december 2014 10:30

Årets sista dag... Gott slut och Gott Nytt År! Hoppas allt är väl.
Kramar från mamma och pappa. Ps barnen åkte hem igår efter några dagar här. Vi har byggt med lego, åkt pulka och Esther har åkt skridskor, igår över 1 tim. Till och med jag åkte en stund.... Bara en vurpa. Det du.... Kram

 
husnr3

husnr3

1 januari 2015 16:05

Hej hej
inte läst några bloggar på länge nu men så såg jag en kommentar
från dej på ett gammalt inlägg. Hoppas du har det bra och snart får komma hem o träffa dina tjejer. Här lunkar allt på...ha de gott, lägg gärna till mig på fb om du har eller insta så kan jag följa dig på närmare håll. Stora kramar

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

 
husnr3

husnr3

6 januari 2015 22:25

Skrev en lång kommentar häromdan bara för att upptäcka att den försvann när jag skulle skicka!
Ville bara tala om att allt är bra med oss, hoppas det är detsamma med dig och familjen, har du kanske hunnit i land och fått träffa barnen nu? Önskar att vi hade mer kontakt så jag vet hur ni har det....finns du på fb eller ig får du gärna lägga till mig där :)
Stor kram på er

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mor

11 januari 2015 22:11

Nu har det varit väääldigt låååång tystnad.....
Några små rader kan du väl åstadkomma.
Kram Mor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Av Matilda - 16 november 2014 07:04

  God Middag! Det är en trött, frusen och febrig Matilda som avlägger en rapport på väg mot Tianjin Xiang (Port of Tianjin).Jag har ådragit mig en förkylning och halsen ömmar men jag ska inte gnälla, det är söndag och det innebär ledig dag.Så här...

Ovido - Quiz & Flashcards