Emma-Matilda

Alla inlägg den 16 mars 2010

Av Matilda - 16 mars 2010 15:52

Igår var det måndag, första dagen på en ny vecka. Inga konstigheter.

Per förvarnade mig i helgen om att han hade mycket jobb, framförallt under måndag och tisdag, och skulle behöva jobba över för att bli klar. "Inga problem", tänkte jag.

Det är så inom branchen och jag skulle bara vara hemma och plugga som vanligt.


Sagt och gjort, jag blev ju förvisso dö-förkyld men det hindrade mig inte från att göra vad som behövdes.

Omkring klockan fem i nio igår kväll ringde han till mig och sa att han skulle åka från jobbet vid halv-tio-tiden. Det kändes ganska skönt att höra, då visste jag att han skulle komma hem i rimlig tid och inte behöva åka tunnelbana mitt i natten. Det är det som oroar mig mest, transportsträckan till och från hans jobb.

Vi har ju liksom skojat om att vår boplats kan liknas vid "vilda västern" och att man inte gärna ger sig ut efter mörkrets inbrott.


I godan ro låg jag i soffan och slötittade på TV, då jag plötsligt hör tre skott;

Pang......Pang,Pang!!


Har ni någongång upplevt ett ljud som ni är 100% säkra på att ni vet vad det är, fast ni egentligen aldrig hört det förut?

Jag har aldrig i mitt liv hört en pistol gå av i verkligheten. Film och TV är en sak, men detta skedde utanför mitt vardagsrums fönster.


Jag visste direkt: "Nu jävlar skjuter dom här ute!" Jag sade det till och med högt för mig själv.

Rent instiktivt släckte jag ner alla lampor, stängde av TV:n och ringde till Per.

"Dom skjuter här ute, var är du?!", väste jag eftersom jag inte ville väcka Esther.

Han var på väg hem, skulle precis gå från jobbet när jag ringde.

Jag fick panik eftersom jag i samma veva såg en bil åka på cykelbanan utanför och säger till honom att inte åka hem. Samtidigt som jag inte ville något annat än att han just skulle komma hem.


Han lovade att ringa mig när han närmade sig Rågsved för att ta ett beslut då. Jag tyckte han kunde ta en taxi från Högdalen.

Under tiden satt jag och uppdaterade Aftonbladets hemsida och det tog ca 20-25 minuter från det att jag hört skotten avlossas tills den här artikeln lades upp.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6784529.abt


När jag såg den ringde jag åter till Per, som då klev av tunnelbanan-i Rågsved.

Han tyckte inte det kändes så farligt, det var ju trots allt poliser i området...

Det gick bra, även om han inte fick lägga på luren förrän jag gått ner och mött honom i porten och jag tror allt att han var lite skakis där och då.

Han hade tyckt att det lät lite underligt när jag ringde och sa att de sköt här utanför. Jo, jag tackar!


Är det inte rätt så typiskt att det är den där helt vanliga måndagskvällen, när Per jobbar över, som dom ska ut och skjuta i området!?

Det var liksom inte fredag eller lördag, nej, nej, måndag!!


Minns ni för övrigt den här bilden:  

Jag står på ovannämnda cykelbana och tar kort, samma ställe som bilden i artikeln. Inte så konstigt att jag hörde det hela.


Men det är ganska trevligt här när det är ljust ute, tror jag....  







Ovido - Quiz & Flashcards