Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 14 november 2014

Status: Moored at Shanghai, part 1

Av Matilda - 14 november 2014 10:39

 

Äntligen!! 

En lägesrapport från Shanghai.


Detta inlägg påbörjades igår, det har alltså tagit över ett dygn att få ihop det på grund av vårt exceptionellt långsamma wifi.


Vi lastade i Yokosuka i lördags, Yokohama under söndagen och kom till ankarplatsen i onsdags. Idag fredag, en dag försenade, hivade vi ankaret och har nu lagt till vid kajen i Shanghai.

Vädret är växlande, omkring 15 grader men stundom kalla vindar. Men om solen tittar fram mellan molnen - då är det riktigt härligt, som en frisk höstdag hemma i Göteborg. 


Jag får många frågor från er om besättningen, mina arbetstider, väder och vind med mera.
Jag tänkte försöka besvara dem här så gott jag kan. Men, det är ju fortfarande bara 6 dagar sedan jag klev ombord så vi får väl ta en avstämning igen om några veckor. Då har jag nog hunnit landa, och förstå att jag är där jag är. För om sanningen ska fram... Jag måste nästan nypa mig själv i armen en gång om dagen. Det är så obeskrivligt häftigt och märkligt, att befinna sig där jag är just nu. Jag har svårt att förstå och ta in det.

Imorgon eftermiddag, vilket är omkring kl 10:00 svensk tid, kommer jag att stå på backen (fören på båten, där våra.. åh vad heter det på svenska (?), mooring winches står) vid ankomsten till världens största hamn. Se detta för första gången i mitt liv. Jag kan inte hitta orden. Ett litet steg för mänskligheten men för Matilda känns det som en tripp till månen och tillbaka.

Nu tycker ni säkert att jag är alldeles fantastiskt nördig.... Ja, ja..  Okej då, jag är väl det. Lite. :)


Besättningen:

Mix av svenskar och filippinare. Med oss två elever är vi sammanlagt 24 man ombord. På däcksidan är det svensk kapten och överstyrman. Två stycken 2:e styrmän och en 3:e styrman - filippinare. En svensk bås, 3 filippinska och en svensk AB (able seaman = matros), en filippinsk OS (ordinary seaman = lättmatros).

Och så den där eleven. Vet inte riktigt vem hon är, ser rätt konstigt ut om ni frågar mig.

Nåt som släpptes ombord i Japan, om jag minns rätt.

Svensk kock och ungefär samma konstellation i maskin.

De är ett gott gäng och jag känner mig både väl omhändertagen och varmt välkommen. 


Fartygsinfo
Däcken, där vi tar in last, går under arbetsnamnet "lastlådan". 

Här lastas både personbilar och tyngre gods. Hon lägger alltid till med styrbordssidan (höger) till kaj för akterrampen är konstruerad på det viset. Och inuti finns interna ramper, höj- och sänkbara däck samt tre typer av surrningar som vi jobbar med.


Jag är ledsen att kvalitén är såå dålig, förlåt!!
Dåligt ljus och fota med mobilen är en dålig kombo. Jag ska försöka åstadkomma något bättre framöver. Här är surrningar för personbilar, de gula, 22000 stycken har vi om ombord. Och så kätting till tyngre gods. Den tredje typen är ett kraftigare spännband, exempelvis för lastbilar.

 

          


Mitt jobb häromdagen; stod på ett av de sänkbara däcken och jämnade till och hängde tillbaka surrningarna efter ett målningsjobb.Tog sisådär tre timmar. Vi har väldigt lite last och då får man passa på att göra jobb som inte är möjliga i vanliga fall.


Vi har även hunnit måla utrymmet där vi har vår accomodation ladder, eller fallrepet som det också kallas på svenska.

 
Jag går för närvarande som dagman. Det innebär att man börjar kl 06:00 till 16:30. Hela dagen ute på däck för att komma in i rutiner och lära känna fartyget så här i början.
Om någon vecka skiftar jag till 4h däcksarbete och sedan 4h bryggvakt. Men jag är alltid med vid avgång/ankomst oavsett tid på dygnet. 


Jag har dessutom fått ett alldeles utomordentligt elevvänligt arbete: måla greasing points. Eller det lite festligare namnet "nipple marking". Alla smörjnipplar ska märkas. I mitt stilla sinne undrar jag vem som räknade ut att det var ytterst nödvändigt. Vi pratar om hundratals nipplar...

   -------->    Men jag har inget emot det, jag gillar att göra något praktiskt och inte alltför koncentrations krävande.



I skrivande stund har vi just förtöjt i Shanghai. Hur det var? Det sparar jag till ett senare tillfälle, det står studietid på schemat nu. Jag återkommer snart gott folk!


/m


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards