Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 19 november 2014

What's going on, What's going on, What's going on!!??

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

 

God Kväll,


Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snällt lov att brassas framåt igen nu när vi kommit till Sydkorea.
Sedan i måndags går jag 4h på däck på förmiddagen och 4h på bryggan på eftermiddagen. Och om sanningen ska fram, det är en fröjd att få gå upp på bryggvakten efter lunchen. Däcksarbete i all ära, det är skönt med fysiskt arbete, men det är på bryggan jag lär mig. Här är det mycket trafik, (verkligen mycket!) och som blivande navigatör måste jag få körvana och självförtroende. Och i dessa vatten, där det är så mycket fiskefartyg, då är det fullständig koncentration och snabba beslut som gäller. Det är trots allt ett 199m långt fartyg att "köra slalom" med mellan fiskefartygen som partrålar, och det är inte mycket utrymme att röra sig på. Men nog om det.

 


Tianjin, 17/11

     Solsken, omkring 12-15 grader men bara 5-7 grader vid ankomsten. Vinterjacka och dubbla handskar vid förtöjningen.

Från kl 05:00 var jag på bryggan under lotsningen och på bildäck under eftermiddagen.
Däcksarbetet när vi ligger till kaj varierar, beroende på om vi lastar eller lossar. Vid lastning av tungt gods ställer våra AB:s ut boxar med kätting, sedan är det stuveriarbetarna som lastar och surrar lasten ombord. Är det surrningar till bilar, då plockar de själva och surrar.


         
Vid lossning, då är det stuvarna som lossar surrningar och kätting och vi själva som plockar upp och återställer ordningen igen. Det är förmodligen mitt jobb imorgon när vi kommer in till Masan, vi ligger för närvarande ankrade strax utanför.

   

 

Men från en sak till en annan, ni kanske är nyfikna på var vi varit, var vi är och vart vi ska. Jag har försökt göra ett litet "körschema" med de medel jag har tillgängliga. Google Maps var inte ett ens tänkbart alternativ med vårt exceptionellt slöa wifi, så det fick bli en annan lösning.

 

Från min påmönstring i Yokosuka 8/11 seglade vi till Yokohama 9/11.

Från Yokohama till Shanghai 14/11 och från Shanghai till Tianjin 17/11 - Svart

Från Tianjin till Masan och från Masan tillbaka till Shanghai - Röd

Från Shanghai till Laem Chabang, Thailand, och från Laem Chabang till Singapore - Grön

Från Singapore till Port Klang, Malaysia, och från Port Klang till Jakarta - Orange

Från Jakarta tillbaka till Laem Chabang, igen, och från Laem Chabang till Singapore - Cerise

Från Singapore till Mokpo, Sydkorea, och från Mokpo till Ulsan, också Sydkorea - Violett

Slutligen från Ulsan till Kobe i Japan och därifrån... Det håller jag hemligt ett tag till...

 

Hoppas ni kan tyda min färgkodning på kartan, som sagt, bättre gick inte att få det. Sa jag att klockan var 19:00 när jag inledde mitt inlägg? Nu är den 21:45. Klockan 04:30 börjar vi hiva, då är jag på bryggan, och kl 05:30 är vi på lotsplatsen. Dags att brottas med kudden.

/m









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 16 november 2014 07:04

  God Middag! Det är en trött, frusen och febrig Matilda som avlägger en rapport på väg mot Tianjin Xiang (Port of Tianjin).Jag har ådragit mig en förkylning och halsen ömmar men jag ska inte gnälla, det är söndag och det innebär ledig dag.Så här...

Ovido - Quiz & Flashcards