Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 25 mars 2010

Bara en liten kort uppdatering

Av Matilda - 25 mars 2010 20:31

Nu är aftonen kommen: maten är lagad och uppäten, barnet har fått välling och somnade som en stock, browniebaket är gjort och jag har slutligen satt mig i soffan med en STOR kopp te.


Ja, inte så märkvärdigt med andra ord, men det har varit en synnerligen märklig dag idag. En synneligen märklig och ovanligt dålig dag måste jag nog säga.


Det började i morse när jag vaknade och gick upp, såg mig i spegeln och där satt det lilla aset och hånskrattade åt mig. Precis under näsan så det ser ut som en liten snorkråka som kikat fram. En finne naturligtvis- Tack för den!!!

Där är roten till en ganska dålig dag ska ni veta.


Per gick och lämnade mig och Esther själva och allt flöt på fint fram till lunchtid ungefär, sen gick hela dagen åt skogen. Det var väl då och där någonstans som mitt lilla helvetet gick lös kan man säga.


Jag lyckades såklart inte fånga allt på bild men ni ska få en liten hint om första händelsen:

Matildas lunch torsdagen till ära, men ser den inte lite konstig ut? Osedvanligt äckligt kanske? Hmm.. vad kan det vara?

  Den här bilden då? Ser det bättre ut? Vad är det i stekpannan egentligen? Typ omelett OCH pyttipanna eller vad tusan är det?


Ja, det ÄR omelett OCH pyttipanna, vegetarisk pytt för att vara mer specifik. Jag hade gått och köpt mig vegetarisk pytt för den är såå god men ack så dyr för att lyxat till med. En portion, stor portion, får man ut. EN portion!

Och vad gör jag? Jo, jag tappar, just det, jag TAPPAR stekpannan med ALL pytt på golvet! På mattan för att vara mer specifik. ALL PYTT PÅ MATTAN, kan ni tänka er mitt ansiktsuttryck i detta!? TUR att Esther fortfarande sov när detta hände, tänk om hon suttit där på mattan!!! Pann-jävlen missade min strumplösa fot med ca 25 millimeter dessutom men det gjorde INTE den nystekta, vegetariska, dyra men ack så goda pyttipannan.

Tada:   Så blir en varm stekpanna när man tappar den i golvet. Do Not Try This At Home Nu Okej!?


Den lilla pytt som inte åkte ur pannan när den studsade omkring på golvet fick räddas upp i en omelett så att jag inte skulle bli helt födolös och Nej, det var inte särskilt gott heller. Det tog en stund att komma över en sveddad fot och besvikelsen över maten där men det det skulle bli lite sämre ändå.


Till middag tog jag fram fisk ur frysen, lät den ligga framme och tina som jag brukar. Fisken är inköpt på Lidl av min kära sambo och jag är alltid smått skeptisk när mat inte kommer från typ Konsum eller ICA. Men, men jag gav den ändå en ärlig chans genom att ugnssteka den. Jag var så sugen på ugnsstekt fisk med tomat och purjo och tänkte passa på att slänga ihop lite mat till Esther när jag ändå stod vid spisen och stökade. Jag gjorde lite fisk till henne med, samma som till oss. Men när maten var klar, potatisen kok och barnet satt i sin stol så var jag inte så sugen på fisk längre.

Dom stora fina filéerna jag tinat upp hade krympt till halva sin storlek, fått en grådassigt färg och såg bara allmänt äckliga ut. Och det var dom också.....

Till och med Esther den lilla stackan fick kväljningar av maten så jag kunde inte med att ge henne allt. Hon fick lite smörgås istället. Då bannande jag mig själv för att jag inte lyssnade på mina instinkter från första början.


Min matdag avslutades med ett bak av brownies.

Matildas brownie med vaniljkesella. Det enda jag hade hemma.  Maud Onnermarks brownie från boken.

Jag gjorde bara halv sats och hade inne dem för länge i ugnen, råkade nog vispa socker och ägg lite för länge och resultatet, ja, ni ser väl skillnaden? *SUCK*


Dessutom, grädden på moset, fick jag betala för en vara två gånger på ICA när jag var och handlade. Detta upptäckte jag inte förrän jag såklart kommit hem. Jag blir så trött ibland.


Nu ska jag bara sitta här i soffan, äta torra brownie-kanter, dricka te och titta på TV eller nåt. Läsa min goda bok kanske. Tycka lite synd om mig själv och min sveddade fot.

Hejdå

 
 
Jessica A

Jessica A

25 mars 2010 22:57

En sån stekpanna har jag oxå haft!!

Sen skaffade jag en i gjutjärn, håller formen men gör j-ligt ont att få på foten...

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards