Emma-Matilda

Alla inlägg den 4 april 2011

Av Matilda - 4 april 2011 21:27

God Afton!


Aah! Nu har jag äntligen slagit ner aktersalongen i soffan efter ett par timmars studier i köket. Mycket bekvämare, men att sitta i soffa och försöka läsa historia kan vara förrädiskt - jag somnar. Så, det får lov att vara lite träsmak och så får man lite gjort trots att kvällen gjort sitt intåg. Ja, så var det med den saken.


Ja, jag har varit flitig med uppdateringar idag men det är det beror på att jag inte vill överösa er i ett och samma inlägg. Därav uppdelningen, men de blir rätt långa ändå känns det som... Mmm.. nåväl.


Lite matprat är det som följer nu iaf. Ja, det här inlägget kommer nog hamna i matkategorin skulle jag tro.  


Efter lördagens handlande och fixande lagade vi till skinkschnitzel och potatisgratäng. Jag har nog aldrig tidigare gjort det vad jag kan minnas, (från grunden då vill säga, dom på cafét räknas inte! ;) min nya matguru Jamie Oliver hade ett recept förvisso på kalvschnitzel men skinkvarianten fick duga gott åt oss.

I köket denna lördagseftermiddag:

  Sällskapsdjuret: Marvin - en katt.

    Sällskapsbarnet: Esthradåren, fladdrandes mellan två stolar.

Matmamma: Slappis och schnitzelansvarig

Matpappa: Lika slapp som morsan och grängansvarig


Et la resultat:

   Voilà!

Nej jag vet, det ser inte så smickrande ut. Men det beror snarare på mobilkamerans kvalité än på maten. Så är det! Mäh! Jo det är säkert, det var gott!


Och så här tyckte Esther:


Jag tror hon gillart!  


Nu ska jag dricka te med min man. 

Vi hörs imorn hörrni!


Puss o kram!

Av Matilda - 4 april 2011 16:46

Vad som såg ut att bli en grå och ganska trist dag gjorde en helomvändning och blev solig och fin istället. Det gillas!


Vi har varit ute en timme och kom nyss in på grund av bajs.

Esther säger: bajs bott, bajs bott! (bort) Då är det bara att styra stegen inåt.


Men, vi fick en fin stund på en bänk i solskenet och gungat och åkt rutschkana har vi också gjort. Tom. jag tog mig ett par åk, ha ha!

Det måste vara det fina vädret som får mig på sådant lekhumör... hmm..?


Och vad vore utomhuslek utan sandkaka?


Och alla som är ute och strosar med sina hundar är vääldigt spännande.


"Hunt, Hunt!", (hund alltså) ropar den lilla i höga sky så fort en fyrfota filur i koppel skymtar förbi.

En skön eftermiddag är det.

Nu ska vi äta en liten mellismacka.


Hejsvejs från soliga Nacka!

Av Matilda - 4 april 2011 11:20

God Middag!


Vår vecka började med ett besök hos farbror tandläkaren för Esthers räkning.
Allt gick bra, Esthers tand såg fin ut och ingen större skada verkar vara skedd.
Bra, bra!


Vi har haft en riktigt mysig familjehelg, bara umgåtts tillsammans, ätit gott och haft det allmänt skönt. Det behövs efter en lång och ovanligt grå vecka! Tyvärr verkar det gråa hålla i sig, hmm... Ja, ja, snart blir det väl vår!?


Tänkte bjuda på helgen i bilder.
I fredags hade Esther en röjjardag, här ett av tusen smakprov på vad hon härjar runt och gör:

Flyttar köksstolar, äter på ALLT hon ser, släpar runt på köksmattan, river ner grejer, slänger saker runt sig osv, osv.
Jag var rätt glad att vi blev bjudna på middag hos Anders och Camilla i fredagskväll. Tack snälla ni! Det var mycket trevlig och gott!


Lördagen och söndagen bjödv både hemmafix och utomhusbus.

Det behövdes trots det dååliga vädret.

Familjens karlar slocknade på soffan när lördagen nalkade mot sitt slut. 


    I lera, slask och regn hittade vi en öde plätt (läs: parkering) på Värmdö där Esther kunde springa av sig.

Kändes en gnutta deprimerande, grått och trist men Esther var överlycklig!


 



 

Vår fina lampor har ÄNTLIGEN kommit upp, det tog nästan halva söndagen att få till det. Mäta och borra och skruva och koppla men till slut så!

Vi drog till Plantagen på ef och köpte jord och fröer men vi fick inte riktigt tid till att sätta dem, det tar vi i senare veckan.


Vi säger så så länge gott folk.

Nu ska vi äta lunch.

Hörs snart igen!

Puss o kram

Ovido - Quiz & Flashcards