Emma-Matilda

Alla inlägg under mars 2011

Av Matilda - 31 mars 2011 22:12

God Afton!


Nu blir det ett sånt här långt inlägg, mycket bilder och mycket matprat. Okej!

Ni behöver ju inte läsa.   

Vi sitter uppkrupna i soffan och tittar på nyheterna. Jag har tre limpor, "svensklimpor", ja alltså dom heter så (?), på jäsning och de är inte klara förrän om en timme. Det blir sen kväll ikväll. Så är det!


Det har varit ett par kreativa dagar i köket, precis som jag förväntat mig av den här veckan. Det är alltid lika roligt att testa nya grejer!


  Jag fick inviga min namnsdags/inflyttningspresent som jag fått av mor och far, en grillpanna från Skeppshult. Hurra! Jag har velat ha en sån läänge.

Onsdagens middag bjöd på:

Buffé!

Hembakt pitabröd med pommes och laxburgare.

Jag testade en bönblandning på kikärtor och kidneybönor också, mumma!

Den kommer jag göra fler gånger. Jag är lite insnöad i bönor och linser.

 

Ja, det var onsdagens nya receptprovning. Burgaren o pommsarna kommer från "Leilas guldkant på vardagen"


Idag, torsdag, Esthers namnsdag, har bjudit på fint väder och kul i lekparken.

Klart att det ska vara en bra namnsdags dag!


Ja, jag glömde vantarna så behöver ni inte skälla på mig för det. Det gick jättebra ändå. Sista bilden hann jag inte fånga yrvädret på, hon har så bråttom när hon ska åka. Oka! Oka! Ropar hon när hon är i farten.


Jag bakade en liten tryffelkaka med vit choklad som vi fikade på efter middagen. Synd att den fastnade i formen bara..   Ja, ja, det händer även den bästa och smaken var det inget fel på. Esther går bara att fånga på osuddiga bilder, hon sitter inte still en sekund.

Och appropå middagen så blev idag det en squashcarbonara a'la Jamie Oliver med en massa parmesan. Gööött, gött, gött, gött! 


Och det här är vad som väntar om en stund:

Bröd!


Ja, det var det.

Förlåt för längden på inlägget, imorn kommer ett kortare.


Puss, Kram och God Natt!

Av Matilda - 30 mars 2011 10:06

God Förmiddag!


Sitter just för ögonblicket och betalar lite räkningar, alltid lika upplyftande!

Eller inte.


Idag ska vi gå och mata änderna Esther och jag, det har jag lovat. Dessutom har vi så mycket gamla brödstumpar som börjar bli torra och en jäst som måste bakas av idag, då kan fåglarna gott och väl få sig ett skrovmål och jag får plats i frysen att fylla!


Solen skiner och det ser rätt gött ut ute därför ska jag inte sitta här alltför länge och skriva bort tiden.

Men om ni minns så lovade jag en ny liten film från vårt hem, numerna ordentligt möblerat och bara en låda kvar som inte packats upp ännu. Med lite tjat kanske det blir till helgen...  

Vi får se!


Ha, ha! Jag fick visst en kråka i halsen när jag skulle säga "lekrummet".

Därför är resten av filmsnutten ljudlös från min sida...


Så här ser det i alla fall ut hos oss nu!

En liten skillnad mot hur det såg ut HÄR


 

Kram och Hej på er!

Av Matilda - 28 mars 2011 08:46

God Morgon!


Vi började vår vecka tidigare än vanligt. Per skulle vara på möte med Länsförsäkringar kl 8.30 så det var bara att ställa klockan på 07.00 i morse.


I helgen har vi varit i kbg, där vankades det släktkalas och det har varit en riktigt trevlig helg. Det är SYND att helgen är alldeles för kort bara, en dag extra hade den gärna fått vara!

Nu är vi i alla fall hemma igen, det är ju iofs också rätt skönt. Idag ska vi inte hitta på något nämnvärt mer än en tur till Willys när Per kommer hem.

Det är hög tid att fylla på matförrådet! 


Ja, hörrni roligare än så är det inte just nu.

Men det kommer bli en bra vecka, det känner jag på mig!


Kram-m

Av Matilda - 24 mars 2011 21:42

Esther somnade hyfsat tidigt (kl 21), trots att hon sov sen middag. Vi har mosat i oss en skål med popcorn. Per poppar mera i skrivade stund, snart blir det film.

Han skämmer bort mig. Det är så man blir frisk!


Önskar er alla en fortsatt trevlig kväll!


 

Av Matilda - 24 mars 2011 16:37

Hallå hallå!


Nu är jag så gott som på benen igen. Gött med det.

Det är för övrigt lite lugna gatan i Nacka, vi åker nämligen till kbg i helgen och jag passar på att plugga och ta det lite lugnt på fixarfronten.

Fixarfronten? Ja, det vill säga nya gardiner, nytt duschdrapperi, köra spanska mattan till kemtvätten, plantera om blommorna, så frön, testa nya recept osv.

Sånt som egentligen är väldigt kul i mina ögon men som får står tillbaka lite pga månadsslut (lite pengar med andra ord) och skolarbete.


Det får bli när vi kommer hem igen!

Herre gud vad klockan drar iväg! Esther sover seeen middag idag, aj då..

Måste springa och väcka dårfisen!


Dagens klädsel, om Esther själv får välja:

Mammas solglasögon och Prinseesskrona

   


Hej på en stund!


Av Matilda - 22 mars 2011 21:26

Tisdagskväll. Febern är där men Ibumetinet håller den nere.

Masade iväg mig till vårdcentralen i morse och konstaterade snabbt att jag har urinvägsinfektion. Som jag trodde. *suckar*

Mm.. sånt är det.


Det har SÅKLART varit en riktig vårdag i sthlm och vi har knappt varit utanför dörren. Jag har hållt mig på soffan och inte orkat göra någonting.

*suckar igen*


Nu ska jag bli frisk.



 

Av Matilda - 21 mars 2011 22:32

God Afton!


Jag har fått feber nu ikväll, skit också...

Seg och frusen sittter jag i min soffa med mitt kvälls-te.


Soppan blev dock superb, den värmde för en stund. 


Nu ska jag ta kväll.


God Natt

Av Matilda - 21 mars 2011 17:05

God Eftermiddag!


Jag sitter med Esther på ett ben, äter äpple och läser Aftonbladet. (Ja inte i skrivande stund då förstås, Aftonbladet alltså) Lugnt och skönt. Ikväll blir det gulaschsoppa till middag. Kan behövas eftersom jag känner mig frusen och inte riktigt pigg. Undrar om det ligger något på lur, kanske en urinvägsinfektion om jag får gissa hej vilt.. Mmm.. nåväl, än så länge har jag inte feber i alla fall. 


Här har det varit en fin dag, inte supersoligt men ändå ganska varmt och skönt. Lekplatsen utanför är lagom stor och allt som oftas är vi där själva, Esther älskar att gunga! Men bara på ett villkor: att jag sitter på gungan bredvid.

Kanske tur att det är lite folk där då..


Nåväl, köttet är snart färdigkokt, bäst att börja förbereda resten av ingredienserna. Gulaschsoup here I come!


Hejsvejs! 

 

Ovido - Quiz & Flashcards