Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 31 mars 2011

Ett inlägg om maaat!

Av Matilda - 31 mars 2011 22:12

God Afton!


Nu blir det ett sånt här långt inlägg, mycket bilder och mycket matprat. Okej!

Ni behöver ju inte läsa.   

Vi sitter uppkrupna i soffan och tittar på nyheterna. Jag har tre limpor, "svensklimpor", ja alltså dom heter så (?), på jäsning och de är inte klara förrän om en timme. Det blir sen kväll ikväll. Så är det!


Det har varit ett par kreativa dagar i köket, precis som jag förväntat mig av den här veckan. Det är alltid lika roligt att testa nya grejer!


  Jag fick inviga min namnsdags/inflyttningspresent som jag fått av mor och far, en grillpanna från Skeppshult. Hurra! Jag har velat ha en sån läänge.

Onsdagens middag bjöd på:

Buffé!

Hembakt pitabröd med pommes och laxburgare.

Jag testade en bönblandning på kikärtor och kidneybönor också, mumma!

Den kommer jag göra fler gånger. Jag är lite insnöad i bönor och linser.

 

Ja, det var onsdagens nya receptprovning. Burgaren o pommsarna kommer från "Leilas guldkant på vardagen"


Idag, torsdag, Esthers namnsdag, har bjudit på fint väder och kul i lekparken.

Klart att det ska vara en bra namnsdags dag!


Ja, jag glömde vantarna så behöver ni inte skälla på mig för det. Det gick jättebra ändå. Sista bilden hann jag inte fånga yrvädret på, hon har så bråttom när hon ska åka. Oka! Oka! Ropar hon när hon är i farten.


Jag bakade en liten tryffelkaka med vit choklad som vi fikade på efter middagen. Synd att den fastnade i formen bara..   Ja, ja, det händer även den bästa och smaken var det inget fel på. Esther går bara att fånga på osuddiga bilder, hon sitter inte still en sekund.

Och appropå middagen så blev idag det en squashcarbonara a'la Jamie Oliver med en massa parmesan. Gööött, gött, gött, gött! 


Och det här är vad som väntar om en stund:

Bröd!


Ja, det var det.

Förlåt för längden på inlägget, imorn kommer ett kortare.


Puss, Kram och God Natt!

 
 
Ingen bild

mamma

1 april 2011 10:02

du är jätteduktig i köket Matilda:) Fick Esther sin namnsdagskram ifrån mej? ni såg ut ha en fin dag igår.Tar med mej Esthers present när vi åker upp, har bytt till större storlek. kram mamma

Matilda

1 april 2011 11:20

Naa.. Jätteduktigt vet jag inte, det är roligt iaf! Grillpannan är toppen, mycket glad över den. Gör som så, ni är välkomna. Gärna med den där soffan också.................? ;o)
Kram

 
Jessica A

Jessica A

1 april 2011 11:16

Här blir det oxå kökstjänstgöring idag, ska baka några sorters bröd och kanske nån kaka oxå. Vi hade visst inga småkakor i frysen upptäckte jag nyss när jag bjöd en vän på fika.... oops!

Vilken bra rutschkana ni har! Med trappa. Den som är i vår lekpark måste man lyfta upp barnet - det orkar jag inte!!!

Ha en bra helg,
kram

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Matilda

1 april 2011 11:23

Ja, men det är ju så kul! Jag önskar såå att vi hade en större frys! Då skulle jag pröppa den med mer sånt jag med.

Ja, apropå rutschkanan så är det smidigt att slippa göra arbetet själv, räcker med att stå där nere och heja på. Kan vara nog så jobbigt.. mm.. He he!
Hoppas ni får en bra helg ni med!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards