Emma-Matilda

Alla inlägg under februari 2011

Av Matilda - 28 februari 2011 08:58

God Morgon!


Jag sitter och dricker kaffe, planerar dagens göromål.

Vi har varit i kbg i helgen och haft en otroligt skön och välbehövlig avkoppling. Nu är man tillbaka till stan igen, nya krafter och de sista tagen med packningen inför helgens flytt.

Känns mycket bra.


Jag har så många fina bilder från helgen jag vill visa er men jag har lite annat att greja med först. Slänger upp dem senare idag.


Vi hörs sen!

Kram! 

Av Matilda - 25 februari 2011 14:50

God Middag!


Vi sitter och gör just ingenting lilla dotter och jag.

Jag har nätspanat på fina skor, vill ha ett par sandaler att skrota omkring i när vädret tillåter. Min längtan efter sommar, sol, värme och tunna, sköna kläder är ofantligt stor.

  Ett par svarta sånna här står det nog Matilda på, tror jag...

Eller i värsta fall tar jag en sista minuten och trollar bort mig en vecka, jag skulle ju behöva komma ut och dammas av lite. Det brukar Per säga.

Phn, meen jag måste ge min ekonomi lite tid, vi flyttar ju faktiskt snart...

Undrar om solen skiner i Nacka?


Ja, det är fredag i alla fall. Om ni missat det. Det är helg och det kommer bli en bra helg. Det har jag på känn alle redan!

Vill bara passa på att önska eder detsamma!

Nu ska jag inte uppehålla er länge till.


Sköt om er!


Puss o Kram!

/Matilda


Av Matilda - 24 februari 2011 14:54

Hej på er!


Jag vill inleda detta inlägg med att gnälla lite, det är så sablans kallt här!
Nej, inte Fortums fel den här gången så vem ska jag ältra mina åsiker över då...?

Gaah!


Jag börjar på fullaste allvar tro att dom glömde isolera väggarna i det här huset när som pusslade ihop det.

Ja, jag kanske inte har berättat det, huset vi bor i är ett modulbygge.

Färdiga delar från Polen, alltså färdigtapetserade, golvade, målade mm, ställdes hit på plats, fogades snabbt och lätt ihop till hem åt 95 % nyblivna Rågsvedsbor.

Folk flyttade glatt in men flyttades mindre glatt ut en inte alltför lång tid efter, huset fick nämligen inte godkänt av brandmyndigheten. Kan tyckas att det borde framkommit INNAN folk flyttade in men nej, nej, inte här. Att huset dessutom är ett trähus kan tyckas att det vore ännu lite, men bara lite viktigare med gott brandskydd men...., nej, nej, inte här!!


Med brandskyddet klappat och klart blev huset åter hem åt 95 % nyblivna Rågsvedsbor, inte samma själar som bott här innan. Dom fick hitta nytt tak över huvudet.

Smidigt kan tyckas.
Men allt med det här huset och byråkratin runt det är så extremt undermåligt.  Va tusan, jag skulle ju nästan själv kunna gjort ett bättre jobb. Köksskåp som sitter snett, sviktande tak, vattenskador (hos grannen), mögel, dåålig isolering..


Vi ska inte ens tala om el-, vatten- och TV/bredbands-"centralerna" eller vad man nu ska kalla dem, de är inmonterade i olåsta skåp, typ som garderober storleksmässigt, på varsin våning.

Utanför oss finns vattenkranarna till ALLA i hela uppgång 52A. Vill jag vara lite jävlig stänger jag lätt av vattnet till Malin på bottenvåningen...


Nej, nej, naturligtvis gör jag ju inte det!

Det är ganska bisarrt när man tänker efter...


Minns ni förresten uppsägningen av vår lägenhet - per mail, eller isblocksincidenten som jag skrev om här.

Husägaren blev faktiskt polisanmäld för det, ABC (Stockholms lokalnyheter) var här och filmade men isen ligger fortfarande kvar på taket.
Nu har istället gul/svarta plastband hängts upp och skyltar om rasrisk tillkommit, men vad hjälper det när meterlånga tappar har fallit ner efter en 10-minuters promenad?


Men, om en MINDRE än en vecka så slipper vi de bekymmren!

Toppen, toppen!   
Samtidigt kan jag inte låta bli att känna medlidande med stackars Ingela, vår granne. Varannan dag har hon problem med sin TV för att nån sate på våning två drar ut sladden (!?) så hon inte kan titta på analoga sändningar.

Ja, jag säger då det.. 


NOG om gnäll och annat dravel!

Det är dags för mig att återvända till att beskriva problemen med ökad global uppvärmning samt ge förslag på lösningar på problemet... Kul att ha nåt att bita i.. eeeller inte. Motivationen fryser om fötterna och vill hellre ta en varm dusch.


Puss o Kram Gott Folk, vi hörs!

/Matilda


Idag lyssnar vi riktigt högt på:


Den brukar få mig på gott humör.

Dessutom gillar Esther när jag dansar runt lika tokigt som Florence.   

Av Matilda - 23 februari 2011 21:27

God Kväll!


Anders och Camilla har just lämnat oss.

Vi har planerat vår sommarsemseter som i år kommer gå norrut.

Vandring i fjäll- och skogsmarker, vidsträckta vyer och högst troligt en drös med myggbett är några av inslagen.


Nu längtar man verkligen efter sommaren.

-18*C i morse när vi steg upp och nu visar termometern -16*C, så vansinnigt kallt att sommaren känns som ljusår bort.


Jag ska fatta mig kort denna afton och hoppas ni får en fortsatt trevlig kväll.

Vi längtar efter det här:

              Vi drömmer vidare!

Tack för idag, kram!

Av Matilda - 22 februari 2011 19:41

Jag ska egentligen inte sitta och blogga nu, jag ska läsa samhällskunskap. Per och Esther tar en dusch och jag sitter och samlar mig lite efter middagen.


Puh, mätt och belåten efter tonfisksås och spaghetti.

Årets mest ovärda inlägg.


Ja, ja, jag ville bara önska er en trevlig kväll!

Vi hörs imorn!


Hejsvejs!

Av Matilda - 22 februari 2011 09:20

God Morgon!


Tänk att solen skiner idag och det verkar bli en fin men ack så kall dag i Rågsved.


Jag satt och tittade i min telefon på div. bilder från flera veckor tillbaka och blev sugen på att dela med mig.


     Lördagen den  5/2-11 hade vi en toppenfin dag med Anna. Esther hjälpte henne att baka bröd. 

Och följande söndag skulle vi ut och slänga grejer på återvinningcentralen...

Problemet är att det inte finns EN återvinningscentral, nej, nej, en uppsjö utav dem och den första vi kom till fick vi inte komma in för att slänga grejer.

Vi hade nämligen inget passerkort. Och när Per gick för att fråga om det inte gicl att lösa ändå fick han ett blankt NEJ. Vidare till nästa station - samma där.

Vad krävs det för att man ska få slänga farligt avfall?! Vi var ganska sura när vi kom hem med vårt skräp igen, då hade vi kört ca 5-6 mil för att få slänga det någonstans. Men icke... 


  Den kvällen unnade vi oss räkröra i risrand och ett glas vitt. Lite plåster på såren.


  Lördagen den 12/2 båtmässa i Göteborg. Far var där, likaså jag och mor. Vi gick dock inte på båtmässan utan träffade mina kusiner på stan istället. (ursäkta bildkvalitén på den.)

  Estherbarnet höll sig vaken länge men var helt slut när vi äntligen kom hem från götet. Skrutt!


Back in Stockholmtown, lördagen 19/2, bjöds det på fondue hos Anders och Camilla, igan bilder dock. Typiskt mig.

Men söndagen vigdes åt en sväng till Sickal och där hittade jag ÄNTLIGEN en ny jacka! Som jag har letat!!!

  Så, nu struttar jag runt i denna, håller mig ordentligt varm och kännner mig lite fin på kuppen.   


Nu ska vi titta på tubbies, Esther kommer och säger "Laa laa!" Det betyder bara en sak.


Vi hörs snart igen!

Puss o Kram!

Av Matilda - 21 februari 2011 14:00

Jag ogillar skryt...


Men ett MVG i kemi är inte fy skam för Matilda.


Satan va gött!

Av Matilda - 21 februari 2011 11:39

God Middag!


Esther och jag har tittat på Teletubbies theme song fyra gånger nu och melodin hjärntvättar mig tror jag.

Kl 13 gör jag min examination i kemin och innan dess ska jag ge barnet lunch och få henne att somna.


Lätt nervositet råder mellan våra väggar i lådkaoset som omger mig.

Packningen går framåt, ungefär en låda varannan dag har jag räknat ut kommer bli lagom till helgen 5-6 mars då lasset går. Vi har ju inte så mycket saker och börja packa köksporslin redan nu är för tidigt.


Nä, jag måste sätt lite fart, jag återkommer senare i eftermiddag!


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards