Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Det började med en trasig glödlampa

Av Matilda - 26 januari 2011 15:13

God Eftermiddag!


Jag har något jag vill dela med mig utav.

Det hela började en onsdagsförmiddag för en vecka sedan. Jag satt i köket och läste mina mail när katten hoppade upp på köksbordet bredvid mig. Han flydde från ett par barnafingrar som hade ett destruktivt uppsåt. Katten klarade svansen men lilla fönsterlampan fanns lägligt till hands för liten som hade ett starkt begär av att slänga något i golvet.

PANG!

Där rök lamskrället och till min stora fasa energilampan som satt i den.

Jag fick panik, föste in katt och barn i rummet, plockade upp de stora skärvorna och rev fram dammsugaren i all hast. I mitt huvude dånade: ENERGILAMPOR ÄR FARLIGA!!! Ja, jag hade lätt panik kan man väl säga när jag dammsög som en dåre.

När dammsugaren gjort sitt anslöt jag mig till skaran barn och djur i rummet och vågade inte gå ut i köket.

Insåg att jag kanske borde kollat upp hur man ska förfara med trasiga lampor, särskilt med tanke på att jag inte riktigt vet varför de är farliga.


På det fantastiska internet hittade jag en sida, den förkunnade att trasiga lampor var miljöfarligt avfall, de innehåller kvicksilver och om den var tänd vid tillfället den gick sönder skulle en utvädring på minst 30 minuter ske. Gärna bakom stängd dörr så ingen kunde utsättas för kvicksilverångor. Vidare stod det:
Ta inte fram dammsugaren, den ökar spridningsrisken av kvicksilverångor!

Fan. Jag som just dammsugit. Det var ju det första jag gjorde...
Jag ställde ut dammsugaren på balkongen i brist på andra idéer.

TACK O LOV var min lampa släckt när den for i golvet, men för säkerhetsskull tänkte jag att jag vädrar ut ändå. Det kunde ju inte skada.

Upp med balkongdörr och fönster, in med barn, katt och mig på badrummet.

(Jag har ju för tusan ingen dörr mellan kök och rum..) Esther fick plaska i baljan för att ha nåt att göra och så satt vi därinne alla tre, i 45 minuter.

När jag vågade mig ut igen slängde jag dammsugarpåsen i dubbla plastpåsar, glasskärvorna i en glasburk med lock, torkade golvet med en våt trasa som även den stoppades i en glasburk, allt enl. rekommendationen på nätet.

Jaha, en erfarehet rikare tänkte jag.


På lördagen skulle vi få besök av Anna och David och efter onsdagens bravader hade jag inte haft framme dammsugaren. Det hade inte behövts, men eftersom vi skulle få besök kända jag att det var läge att göra ett ryck.
Men till min stora förvåning så fanns det inga dammsugarpåsar kvar.

Förvåningen blev snart till irritation eftersom jag blev tvungen att först torrtorka och sen våttorka golvet som ändå inte kändes rent efter den proceduren. Hm!

Nåväl, det fick ju bara va, dammsugarpåsar på söndagen ver ett MÅSTE!


Söndagen kom, inga påsar fanns att tillgå någonstans eftersom vår dammsugare är av märket LG och är en specialmodell. Skit också. Per tog på sig uppgiften och beställde påsar på nätet. Tur att det fanns där tänkte jag.


Måndagen kom och gick, inga påsar.

Tisdagen kom, då hade jag i ett svagt ögonblick glömt tanken på påsarna, troligtvis i förhoppningen om att de skulle komma med posten frammåt eftermiddagen. Jag tog mig an projektet sudda bort märken från väggarna med suddigummi.

(De kommer från Esthers lilla stol men går utmärkt att ta bort på det viset.)   Suddludd på hela golvet!

Kom det några påsar? Nej. *SUCK*


Idag, onsdag, en vecka sedan lampaset gick sönder har jag fortfarande inte kunnat dammsuga.

Idag fick jag psykbryt, åkte till COOP Extra och köpt mig en sopborste.

  Var detr någon som sa att det var 2011?

Sur som ett bi har jag nu sopat mitt hem. Snuskigt men behövligt.

Vad skulle jag göra?

Så kom jag på attjag kunde ta en vända ut på balkongen också eftersom det var smutsigt även där.   Svinkallt men förvånansvärt bra. Undrar hur mycket barr grannen under mig har på sin balkong nu...?

Ja, och nu sitter jag här och undrar om dammsugarpåsar.nu kommer skicka mina satans påsar imorn. Då kommer mor och far hit nämligen och det skulle ju vara TREVLIGT om jag kunde dammsuga innan dess.


Ja. That´s it for today.

Ursäkta längden på inlägget men jag behövde skriva av mig irritationen som lurar bakom örat...    


KRAM!

 
 
Jessica A

Jessica A

28 januari 2011 13:01

Oj, hade ingen aning om att såna lampor var farliga.... tur vi mestadels har de gamla vanliga än så länge.

Så mycket vardagsfarligheter det finns att hålla reda på!!

Ha en go helg,
kram

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards