Emma-Matilda

Alla inlägg den 20 januari 2011

Av Matilda - 20 januari 2011 09:18

God Morgon!


Sitter med min sedvanliga kopp kaffe och sneglar ut genom köksfönstret.

Det är grått idag, liksom avsaknad av ljus fastän det är dag. Det är ganska trist och motivationen till att ens klä sig och gå utanför dörren stannade visst kvar i sängen.

Nåväl, jag ska ta mig i kragen om en stund.


Men först tänkte jag visa er hur min entré till huset såg ut när jag skulle möta leveranskillen som kom med TV:n. 

           

Ja, likt TV:n är det galet svårt att ta en ordentlig bild på isblock som är decimetertjocka, och som alltså knäckt sönder entréportens lilla tak.

Ganska olustigt när man just ska till och bära in en 52-tums bamse-TV och oron för att få isblock i huvudet gnager intensivt.

Men, som ni sett så gick det ju bra. Inga isblock - än!

Men jag tycker det är galet dålig stil av fastighetsskötaren, eller vem det nu är som bär ansvaret att jag och min dotter i barnvagn kan ta oss ut säkert utan att riskera livet. För jag räknade snabbt ut att ett isblock av den kalibern kunde dödat en elefant om det vore så. Inte okej.


Kanske ska tillägga att jag ringde till jourhavande Micke och bad honom att röja upp träflisor och isblock så att vi kunde ta oss ut iaf.

Och det är nu gjort tack och lov.


Samma afton, alltså i tisdags, lagade jag lite nytt i vårt kök:

  Kreolsk kycklinggryta. (Crappy pic.. mm..)
En kalasenkel gryta (från min nya Bonnier!) som man lät potatisen koka med i, vilket också innebar att den skötte sig själv större delen av tiden.

Och massor med curry var pricken över i-et! Jag kan få hysteriska currybegär lite då och då. Mumma!   


Och igår sa vi ju officiellt, tycket jag, upp vårt kontrakt och det kände vi båda var värt att fira lite. Ett gott vin till maten, efterrätt och invigning av TV fick bli kvällens ingredienser.

  Efter ett recept på mjöklpaketet åstadkom jag tre stycken kaffebruléformar. (Esther hade, när vi åt våra, somnat för kvällen).

Enligt receptet skulle mjölken och gräddden, huvudingredienserna, kokas med hela kaffebönor och som tur är finns Rågsveds Kaffeproffs nära till hands.   Arabiska moccabönor (tror jag de hette) och nu står jag med ½ kilo bönor och ingen kvarn. Inte sååå igenomtänkt men deserten blev jätteläcker.

En god middag kan verkligen förgylla en hel dag!


Hittils har jag inga planer för denna dag mer än att jag ska baka lite knäckebröd, det gapar tomt i burken nu. Och så lite plugg och promenad i dagens Gråsved.

Om ni undrar så har öppna förskolan ändrat sina öppettider så det är orsaken till att vi inte varit dit ännu. Och för att jag inte varit sugen på att gå dit heller om jag ska vara helt ärlig. Men snart så.


Ha det gött tills vi hörs igen!

Kram-m

Ovido - Quiz & Flashcards