Emma-Matilda

Alla inlägg den 7 maj 2010

Av Matilda - 7 maj 2010 09:52

God förmiddag!

glimmie.bloggplatsen.se hittade jag en sammanfattning över lilla Agnes och tänkte ge mig i kast med en likadan. Esther blev ju 10 månader i lördags och en liten sammanfattning över vad hon kan och gör tänkte jag kunde vara lite roligt för er att läsa.

Esther:


  • Somnar omkring 21.00-22.30 och sover till 07.00-07.30
  • Vaknar ungefär 1-2ggr per natt och vill ha nappen
  • Vaknar ibland, runt kl 05, och vill sova mellan mamma och pappa, men inte alltid. Ibland räcker det att stoppa in nappen.
  • Sover 2 tupplurar/dag
  • Äter havregrynsgröt med banan och ibland smörgås på morgonen - en portion lagad mat till lunch, fruktmellis, -en annan portion lagad mat till middag, smörgås eller frukt till kvällsmat och välling innan natten.
  • Älskar det mesta i matväg, äter verkligen med GOD aptit!
  • Har ännu inte hittat något som hon inte tycker om
  • Äter gärna smörgås med händerna men om man trugar med att få fröken att ta skeden själv så blir hon hysterisk, hysterisk.
  • Kan hålla nappflaskan men är lite lat och har gärna någon som gör det åt henne eller en kudde som stöd.
  • Har ett varierat morgonhumör, allt från jätteglad till inte fullt så glad.. Detsamma gäller för kvällen
  • Kan vinka hej och hej då
  • Tittar på lampan om man frågar var den är. Har hänt att hon pekat och sagt "dää", men inte varje gång.
  • Vet var katten är, härmar den och säger "maaa" (mjau)
  • Gillar även att dra kattstackaren i svansen om möjlighet ges
  • Tycker om att sitta i famnen och "snutta" på huden, mest bara känna den mot sin hand.
  • När hon somnar i sin säng snuttar hon på sina öron och håller gärna i ett i sömnen.
  • exprimemterar mycket med olika ljud och läten, gör ofta pruttljud, höga falsettoner och ljud som låter vid inandning.
  • Kan krypa
  • Kan gå, dock lite stappligt med skor än så länge.
  •  
  • Älskar att vara ute och sover jättebra i vagnen utomhus
  • Älskar att gunga och titta på andra barn i lekparken
  • Sträcker ut armarna och går fort mot mig om jag sitter på golvet, det gör hon med de flesta hon känner. Älskar att vara i famnen.
  • Är ruggit envis, redan, blir Jättesur om hon inte får pilla på t.ex kattmaten eller äta saker från golvet. (Sånt hittar hon ta-me-tusan jämt, oavsett var eller om det är kliniskt rent, jag fattar inte hur!! Ni vet typ småsten, lekakulor, smulor eller dammbollar m.m.)
  • Vänder sig nästan alltid om för att sova på mage, och sover mycket bättre då.
  • Somnar jättelätt i vagnen, oavsett om det är på promenaden eller i bussen.
  • Tycker Äntligen om att åka bil, somnar även då.
  • Är väldigt lätt och snäll, som hon alltid varit. Det har nästan aldrig varit problematiskt att ta med henne på tåget eller åka någonstans, hon är så duktig och tålmodig den lilla damen.
  • Så kan hon förstås säga mamma! (Och papa)

Ja, det var väl det mesta jag kan komma på just nu. Men som det varit under de senaste 10 månaderna så ändrar sig det där över en natt. Det går jättefort och så fort man fått rutin på en grej så ändras det till något nytt. Men jag gillar den förändringen, det hör till tror jag. För vad vet jag egentligen, detta är första gången jag gör detta - att vara mamma alltså. Man har ju inga referenser och det är skrämmande och härligt och galet och tufft och så orehört, oerhört glädjefyllt och kärleksfullt!

Nu måste jag plugga. Vi hörs mina vänner!

Ovido - Quiz & Flashcards