Emma-Matilda

Alla inlägg den 16 april 2010

Av Matilda - 16 april 2010 17:44

Ja, jag fick en minut över så jag passar på att lägga upp receptet på brödet. Det är så löjligt enkelt så det måste jag bara rekommendera! Och gott med för den delen, tycker jag iaf. Och Per med. Och Esther också, ja ni fattar.


20 Tunnbröd

5 dl filmjölk
1½ dl ljus sirap
2 tsk hela fänkålsfrön

2 tsk hel anis

15 dl rågsikt (750g) (ev lite mer om det behövs)

2 tsk salt

2 tsk bikarbonat


  • Blanda filmjök och sirap
  • Stöt fänkålsfrön och anis i en mortel
  • Blanda alla torra ingredienser, tillsätt vätskan och knåda samman till en deg.
  • Dela degen i 20 bitar, kavla ut dem till runda kakor och nagga dem med en gaffel.
  • Stek kakorna på medelvärme i torr stekpanna i någon minut på varje sida. Låt svalna på ett brödgaller.

Svårare än så är det inte!


Ikväll blir det hasselbackare, oxfilé (oj,oj,oj!) och en outstanding sås till det.

Jag gick till Högdalen fram och tillbaka (á 2 km) för att få tag på oxfilé och när jag kom hem insåg jag att vi inte hade någon potatis. Jag blev lite knäckt över detta och Orkar bara inte ta mig ut igen. Jag väntar tills Per kommer hem.


Peace out hörni! Och provar ni brödet så skriv en liten kommentar och berätta vett jag!

FredagsMyyyys! (som den där fåniga reklamsnutten ni vet. Sjung den för dig själv, brings out the fredagsmood.)   


Mat
Av Matilda - 16 april 2010 10:22

God Förmiddag Gott Folk!

Hur har ni det? Här duggregnar det och är ganska grått men inte så kallt.


Jag sitter på min balkong för tillfället och bläddrar i min köksporr.(Läs kokböcker)

Ikväll ska vi laga till något gott och jag har fått den stora ära att bestämma vad.


Det regnar ute och jag känner mig dock inte heelt motiverad att knalla fram till Högdalen trots att ICA's utbud där är betydligt bättre än Rågsveds. Vad göra?


Igår tog vi den där 40 minuters rundan som bestämt och då hittade vi en ny matbutik och krog i vårt lilla samhälle. Numera har jag räknat ut att det finns omkring 5 matbutiker (kanske fler?) här i Rågis och jag undrar just hur det ens är möjligt. Bor det så många här? Jag vet inte.


Innan promenaden slängde jag ihop "svärmors stompa" från Leilas bakbok och det blev så väldigt bra! Jag måste verkligen lägga upp receptet här så ni får prova det. Det var lätt att göra, relativt iaf, och det var inte mycket ingredienser heller och det är tacksamt om ni frågar mig.

     


Idag sitter vi än så länge på balkongen som sagt och leker, innan vi tar oss ut på allvar..

Tokungen min!


Vi hörs lite senare mina kära vänner!

Hejsvejs!

Ovido - Quiz & Flashcards