Emma-Matilda

Alla inlägg den 12 november 2010

Av Matilda - 12 november 2010 09:25

God Morgon På Er! (Idag blir det ett lite längre inlägg, bara så ni vet.)


I skrivande stund ljuder Green Days American Idiot (ett av de bästa albumen som gjorts, om ni frågar mig) i mina högtalare, det är gråmulet och regnigt, fyra grader varmt och ganska ogästvänligt i största allmänhet. Inte så nice.


Idag packar vi bilen och rullar söder ut till Karlsborg för att imorgon åka till Bollebygd på kalas. Det ska bli så himla roligt att träffa systeryster och hennes grabbar. Det sker alldeles för sällan om ni frågar mig! Det ser jag verkligen fram emot!


Innan vi far från huvudstaden följer ytterligare några dagars pyssel och aktiviteter i bildform. Tyvärr inser jag att de inte kommer i kronologisk ordning men vad gör det!? 

Låt se..
            I söndags var det kalasväder och då åkte vi på familjeutflykt, Per hade gjort äggmackor som vi njöt av i solskenet. Jag minns för stunden inte vart vi åkte. Vi tog bilen, GPS:en och bara körde i princip. Ett naturområde vid en liten sjö, kan ha varit i närheten av Salem kanske..?


        Några dagar senare föll den allra första snön över oss. Liten var skeptiskt men mjuknade efter ett par svängar i gungan.

På kvällen invigde jag mina nyinköpta baktillbehör! Oj, va kul det är att baka alltså! Hurra!      


Och så har vi kommit fram till igår torsdag, en lika grå och ganska trist dag den med. Jag passade på att göra några hemexperiment i kemin medan Esther sov. Och ja, det är kanske inte det roligaste att titta på men jag tänkte att de kunde vara bra att ha här på bloggen. En dag kanske jag läser här igen och får lite repetition, vem vet!?

Jag undersökte diskmedel, låter väl spännande va! Ha ha, NOT!

      Hur många mynt kan man lägga i glas fyllt till bredden innan vattnet rinner över? (21) Och vad händer när man häller en droppe diskmedel i glaset?

  Aluminiumbåt i vattenbalja. En droppe diskmedel bakom den och båten får en liten skjuts framåt. Åååh så spännande....   

Sist ut, en ulllgarnstråd som doppats i matolja.

  Häll en droppe diskmedel över den och då händer detta:

     


Sen vaknade Esther, precis när jag var klar. Jag hade tur. Jag visade henne mina experiment men det var verkligen inte uppskattat!!

 

Jag sa till henne "det kan vara en värdefull kunskap, att veta vad som händer när diskmedel kommer i kontakt med vatten. Och så."

  "Jaha!" sa Esther. "Men det låter ju verkligen jätteintressant!" och så lade hon sin lilla panna i djupa funderar-rynkor.

Intelligenta klubben håller till i Rågsved.


Nu ska jag sätta lite fart. Väskan till kbg packar sig inte själv!

Hoppas ni får en fin helg allesammans!


Stora kramar-Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards