Emma-Matilda

Alla inlägg under oktober 2010

Av Matilda - 25 oktober 2010 21:46

God Afton!


Jag sitter just nu och försöker åstadkomma ett inlägg med datorn på sne. Den ligger halvt om halvt på köksbordet och upp i köksfönstret på fönsterbrädet. Det är nämligen endast då som jag kan snika på grannes trådlösa, oskyddade nätverk.

Inte för att det går särskilt fort men betyyyydligt fortare än det mobila bredbandet som finns att tillgå. När jag nyttjar det blir jag förbannad så fort jag klickar igång Firefox, inte bra för mina nerver.


Som rubriken skvallrar så är vi i Kbg och ska hänga här fram till söndag. Min plan: Hälsa på morfar som ligger på sjukhuset och är på bättringsvägen, få lite barnvaktshjälp och en släng av extra studietid förhoppningsvis.


Bara att ta sig i kragen och hitta den goda självdiciplinen vill säga. Kanske man kan hinna med en och annan skogspromenad, en (eller två!?)springtur(-er?..) runt gärdet, hälsa mer på min morfar och massor av lek och bus på byns flashigaste lekplats hos farmor och farfar. 

Ja, en fullspäckad vecka med andra ord.


Och så får vi längta lite efter pappan Per, troligen mest jag som gör det. Esther har en ganska luddig tidsuppfattning men hon blir lika glad vid återseendet, så tro inget annat!


What else, hmm.. inte mycket mer än så. Ska bli skönt att hänga i lilla byn en vecka och återvända till storstaden med nya krafter och tag. Då lär det garanterat klia i mina köksfixar-fingrar! Weeiii!!


Tills vi hörs nästa gång!

KRAM på er!

Av Matilda - 19 oktober 2010 11:30

God Middag!


Har just klivit ut ur duschen efter en rask långpromenad. Vi hade tur som hade uppehåll hela vägen, nu öser regnet ner och höstligare än så blir det knappast.

Jag sitter mest och väntar på besked hur det är med gamla morfar och försöker få klarhet i om det är läge att åka ner redan nu eller vänta till fredag.

Om han nu hänger med tills på fredag...?


Ja, ni förstår säkert att det är lite upp och ner när det råder oklarheter.

Kanske är det bäst att vara på plats redan nu? Kanske han piggnar till och vi kan träffas på fredag som planerat?


I och med att han ligger på intensivvårdsavdelningen så är det ju vissa restriktioner med besökstider osv, ja, jag vet inte hur jag ska göra. 

Jag väntar vidare.


Lovar att återkomma när jag hinner!

Ha det fint så länge!


Kram//Matilda

Av Matilda - 18 oktober 2010 10:03

God Förmiddag Min Vänner!


Det är åter måndag efter en fullspäckad helg. Lite tråkigt att ledigheten redan är slut, jag hade gärna haft Per hemma en hel dag till!  

Men, men. Vi har haft en toppenhelg tillsammans! Den första helgen som vi bara varit vi tre på ganska länge.

Det var välbehövligt, jag har längtat lite efter helt egen tid med Per och Esther, egofis som jag är!   


Jag tänkte inte skriva sååå mycket utan summerar helgen i bilder istället! Here comes ett utdrag från fredagskvällen och lördagen.

                  Hmm.. lite kort bara: Esther sov ingenting under fredagen så hon kastade in handduken redan vid 19:50, det har aldrig hänt förut. Vet inte vad som flög i tjejen den dagen, men det innebar att vi fick äta New York Bluberry Cheescake helt ensamma! Om den smalt i munnen!? OM??!! Det var ett moment of Love gott folk, jag lovar!   (Hemligheten; jag gjorde den fel och det blev så rätt!)

Lördag:

      

Barkaby Handelsplats (där Stockholm Quality Outlet även ligger) tillhandahöll oss vinterskor till Esther och Per och en Bosch Universal Plus (köksassistent) till Matilda. Nu kan jag baka hur mycket bröd som helst!!! Little piece of heaven i say!

(Jag hade satt en deg danskt rågbröd som var tvungen att köras i maskin och jag har länge velat ha en assistent så jag tyckte det var dags att slå slag i saken!)


Söndagen: Avsattes för fjärilshuset i Hagaparken och skön promenad i området i det fina, lite småkyliga höstvädret.

                     

Men som ni förstår så var fiskarna det som var mest intressant, en viss skräkblandad förtjusning tyckte kråkan. Och fjärilarna var alldeles för svåra att fånga på bild, linsen envisades med att imma igen så fort kameran kom ut ur sitt fodral. Därav inga fjärilsbilder. Men vilken värme och sjukt hög fuktighet de har i det där huset. Vi var nästintill genomblöta när vi gick därifrån men väl värt ett besök, Esther gillade det!

En sån solig, fin och himla mysig söndag hade vi tillsammans!

Tack till er mina Älsklingar!


Dessvärre nåddes vi av tråkiga nyheter igår kväll. Min morfar har blivit dålig och ligger på sjukhuset.

Han var ganska illa däran under söndagskvällen så mina tankar går till honom och mina anhöriga hemma i Karlsborg.

Vi får se vad som händer och fötter just nu, kanske åker jag ner idag, kanske i slutet av veckan. Det är lite okart än så länge, men vi håller våra tummar för att han piggnar till. På lördag ska ju han och mormor fira 55-årig bröllopsdag! 

Nåväl, jag återkommer när jag vet mer om läget.


Tills dess, sköt om er och ta hand om varandra!

Kramar




Av Matilda - 16 oktober 2010 11:06

Hej Lördag!


Jag tänkte inte uppdatera så mycket denna förmiddag. Vi ska ut och åka en liten sväng, dit Volvon tar oss ungefär. Så mycket vet jag.

Och så ska vi ha en skön helg bara vi tre tillsammans, det gillar vi!


Vi hörs senare gott folk!

Trevlig Helg!

Kramar

Av Matilda - 15 oktober 2010 14:36

Jag skrattade så tårarna rann, jag måste dela med mig av denna sköna kommentar!


carina

Fredag 15 okt 13:08

Jo, så här tror jag det ligger till, madamen på f.kassan missade bussen på morgonen,fick vagga iväg till fots till jobbet, kom försent,fick en utskällning av chefen. Till saken hör att hennes man fått sparken av försvaret eftersom han inte vill åka till afganistan igen, för sist han var där drog han med sig en massa baselusker hem och smittade ner frugan, så när du ringer och ska tala med henne så känner hon plötsligt en outhärdlig klåda i sin feta röv och ska till att klia sig, men oturligt nog ramlar hon av stolen och i fallet drar hon med sig hela telefonanläggningen och du klipps snöpligt av...otur men sånt händer/kram


Tanten på f.kassan, om du läser här:

Du är förlåten! Verkligen!

Av Matilda - 14 oktober 2010 21:01

Hej igen!


Nu gott folk har jag lugnat ner mig. I ilskans hetta blir går ett inlägg av bara farten. Men jag måste ju bara säga att jag tycker det är fruktansvärt dålig stil av madame på fkassan att koppla bort mig på sättet.

Sitter inte hon där för att hjälpa mig när jag ringer? Är inte det hennes jobb?

Om jag har fel får någon, vem som helst, tala om det för mig!!

Det skulle berika mig i detta fall.


Nåväl, inga mer sura miner idag iaf, jag lovar.

Vad har vi gjort idag då?

Vi har varit en sväng på Elefanten och sjungit, lekt och busat. Esther har blivit lite blyg på sistone och vill ta lite tid på sig innan hon släpper loss. Men när hon väl är i farten är hon snabbaste ungen i lokalen. Jisses som man får springa, runt, runt och passa på henne. Oftast går det ju liite för fort för hennes eget bästa och även för andra barns bästa...

Hon kan ju varken stanna i tid eller har vett att se sig för vad gäller bord, leksaker, små händer eller knoddar som bara ligger där rakt upp och ner och som kan vara i vägen för hennes framfart. Men hon har roligt och det är det viktigaste tycker jag. Även om all typ av konversation med andra föräldrar som jag försöker ha, oftast slutar med "oj! Jag måste bara titta vart..." Hi hi, lite komiskt på sätt och vis.


Idag tog vi cykeln för det var så soligt och fint!

  Lite väl soligt tyckte kråkan.

På eftermiddagen lekte vi i parken innan Per kom hem och gjorde sina smarriga panbiffo del padre till oss. (Pers panbiff that is om det inte framgick!   )

 

Ikväll har vi tagit ett bad för hon hade sand både här och där och nu sover hon som en stock, lilla skruttan.


Ja, och så måste jag berätta för er om vår helvegetariska mexikoinspirerade middag igår. Heelt gaalet gott! Oj, oj, oj! Bönor, tomater, avocado, hembakt majstortilla, paprika, varm grönsaksblandning, en dip på kidneybönor och chili, maj. MmmMumma!

Ja och så lite av varje som vi hade i grönsaksväg utöver det.

  Nöjd-Per! Mdet fattas något va...?

  Ja, just det. Corona!! Utan lime dock, vi orkade inte skära upp den.   


Nu ska jag sätta mig till rätta i soffa, ta en kopp te och läsa en god bok. "Det godaste till jul och fest", tror jag bestämt att det blir!


God Afton!

Kram, Kram

Av Matilda - 14 oktober 2010 13:44

Pratade precis med en kärringFörsäkringskassan.

Har denna sjuka instans förklarat krig mot mig?


Jag har problem med min e-legitimation och kan inte logga in på deras hemsida för att kolla mina utbetalningar, så jag ringer och hör mig för istället.

Så resonerar jag. Nu kan man ju bli uppringd om det är för lång kö så man inte behöver bli ruinerad på kuppen, behöver "bara" vänta 35 minuter.


Till saken hör att jag fått en utbetalning redan nu, fast jag normlt sett ska få den den 26:e Oktober. Jag ville bara klargöra att allt var i sin ordning och att jag fortfarande ska få pengar den 26:e också. Eller...?


Kärring som svara säger följande:

Du har fått din utbetalning nu, det är det sista du kommer få om du inte begärt något mer.

Jag svarar: Jaha.. (låter osäker) Men jag ska ju få en utbetalning till - den 26:e oktober?

Aset svara: Nähe, du har fått dina utbetalningar nu och allt är i sin ordning.

KLICK!


Så lägger bajstanten på luren - i örat på mig!

Sånt gör mig Galen, fullständigt vansinnig.

Kvar står jag som ett fån, hinner inte andas min fråga om hon verkligen kollat rätt nu. Sist jag ringde så skulle jag ju få min sista utbetalning den 26:e oktober... Men näe, då är jag redan bortkopplad.


Vad gör man? Jag har just nu lust att åka till vederbörandes kontor och hälla en hink vatten över henne, om jag bara visst vart hon satt på sin vidriga röv.... Åååååhhh..... 


Nu ska jag dricka kaffe och sura en stund.

              


Vi hörs lite senare gott folk!



Av Matilda - 13 oktober 2010 09:27

God Morgon Gott Folk!


Det är onsdag och halva veckan har snart passerat.

Det tycker jag är rätt skönt.


I ärlighetens namn börjar veckorna bli allt segare och jag börja känna av hemlängtan lite då och då. Mest för att det är så hörstfint nu, det är toppenväder att vara ute i, och det är vi också. Men det är svårt att vara någonstans.

"Hemma" känner man skog och mark nästan utantill, vet vart man vill gå och hur det är, men här vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Närmsta "naturområde" är en fin (om man bortser från all skit, skräp och klotter utmed den) promenadstig och efter att ha gjort den typ 150 gånger börjar det bli rätt uttjatat.


Jag vill ha tivedsskog, junker jägares sten, vittsand, kohagen i Bölet, solnedgång över vätternviken och Vaberget, Vanäs fyr, you name it. I sådana lägen är förorten jävlgt dryg, när man längtar efter det som bara finns på en plats

Så, nu har jag gnällt av mig lite. Känns det lite bättre faktiskt.   


Ja, igår besökte vi äntligen Skogsgläntan och fick en liten inblick i en av Enskede/Årsta/Vantörs populäraste förskolor. (Om ni undrar så heter stadsdelen så, kan vara en aning förvirrande.)

En ganska liten förskola, 45 st barn i åldrarna 0-5 år som var uppdelade på två avdelningar - Knyttebo (0-3år) och Trollebo (3-5år).

Lena, som "chefen" hette, mycket trevlig och tillmötesgående, visade oss runt på avdelningarna.

Hon berättade om olika aktiviteter för barnen, projekt som de genomfört under hösten och presenterade oss för samtliga i personalen.

På förskolan lagades all mat i deras egna kök, man jobbade mycket med fotografering av olika aktiviteter och dokumentation av barnens utveckling. Jag fick en känsla av att varje barns individuella egenskaper och behov fick komma till tals genom alla fotografier och bilder som hängde på väggarna.

T.ex så var det en liten pojke som älskade att åka rutschkana och då hade tagit typ tre olika bilder på honom när han gjorde det, hängt upp så att allt kunde se att det var hans favoritsysselsättning. Även så att föräldrarna kunde ta del av vad den här lille killen gillade att göra på dagis. Något som jag tycket verkade vara positivt.


Vad mer.. jo, de var helt nerutrala i frågan om religiositet, språkbruk och andra pedagogiska inriktningar - en helt valig förskola, som Lena uttryckte det. Även om det fanns barn som hade annat modersmål än svenska, så var det svenska språket som gällde med några få undantag på de större barnens avdelning.


På det stora hela så verkade den här förskolan mycket mysig. En liten, trygg plats att lämna sitt barn på och veta att hon skulle bli ordentligt omhändertagen och få komma till uttryck på sitt eget sätt.

Men så hade de ju heller inga platser förrän i augusti 2011. Så... ja, vi får nog helt enkelt leta vidare och se vad vi kan hitta. Så nu vet ni lite om gårdagens besök.


Idag ska vi nog inte göra så mycket. Jag ska baka tortillabröd för ikväll är det mexican style som gäller. Jag har hittat en massa goda grönsaksröror i en av mina vegetariska kokböcker som kommer passa perfekt till. Avocado, chili, tomat, paprika, bönor, salsasåser, massa godis och så lite starkt! Det ser vi fram emot!


Vi hörs lite senare!

Kram på er

Ovido - Quiz & Flashcards