Emma-Matilda

Alla inlägg under september 2010

Av Matilda - 22 september 2010 09:22

God Morgon!


Solen skiner, det är si sådär 9 grader varmt ute och jag har verkligen vaknat på rätt sida! Härligt värre!


Jag har en del på agendan idag så som brödbak, matlagning (kycklingkväll ikväll), gå till Flügger färg (undrar om det heter så?) och köpa textilfärg, om de har det vill säga. Och så ska jag hinna plugga och leka och läsa lite bok med mera.

En sådan där helt vanlig men ändå händelserik dag, helt i min smak.


Ja, sen beror det ju på vad man anser vara händelserikt förstås. För mig är detta nog iaf!   


Efter Wallenbergarna som jag gjorde i måndags så fick jag en himlans massa äggvita över, från 6 st ägg närmare bestämt. Jag kände att jag inte ville slänga bort den bara sådär och drog mig till minnes ett recept från Leilas bok. 

Hi-hat cupcakes, chocolate cupcake i botten och en maräng/frosting ovanpå.

Vilka sockerbomber mina vänner! Oj, oj, oj!


I receptet stod det 12 st cupcakes, men jag fick ut 18, tror jag, (jag har inte lika stora formar) och efter att ha käkat en blev jag alldeles pröppmätt!

Men ack så goda de var! Tyvärr var jag lite för ivrig och lät inte sockret smälta helt när jag gjorde marängfrostingen, så jag anar att jag inte riktigt fick till den där skumliknande, mumsmums-känslan på dem.

Men nära på iaf och goda som skjutton blev de! Och kletigt värre var det att göra dem, något Esther tycktes uppskatta.... Ha ha!!


Här kommer därför kvällens bak i bildform.

   

  Mamman har dåligt inflytande...

  Gissa om smält choklad var uppskattat! Så mycket har jag nog inte skrattat på väldigt länge!


Hejsvejs så länge!

Av Matilda - 21 september 2010 10:35

God Förmiddag!


Jag sitter och grejar med mina bilder som jag har i mobilen och hittade några fina picknickbilder från Bölet i sommras.

De gånger vi åker ut till Bölet är det i förhoppning om att se kossorna gå och beta, men inte en enda gång som vi varit där tillsammans har vi sett några.

Det är en smula märkligt. Men nog om kossor, här kommer lite bilder från sommaren -09 och -10 som jag kände för att dela med mig av!


Den 25 juni 2009, sex dagar innan Esther föddes, begav vi oss ut för picknick. Det var så galet varmt veckan innan hon föddes, men det hindrade oss inte!

     

    Och hur jag ens kom upp på den där stenen med den där jättemagen är fortfarande en gåta.


Och ett år senare, den 28 juli 2010:

                     Denna dag var det inte riktigt lika varmt, men mitt sällskap här på ängarna ligger mig varmare om hjärtat än någonting annat!




Av Matilda - 20 september 2010 20:52

God Afton!


Efter en jätteskön och välbehövlig helg så är det alltså åter måndag igen.

En måndag som gått förvånansvärt fort ändå, vilket är skönt på sätt och vis.


Mats har varit hos oss i helgen och vi har haft hur trevligt som helst. Mysiga middagar, lek och bus för Esthers räkning och vi fick möjlighet att åka och storhandla! (Eftersom vi själva inte har en fungerade bil för tillfället..)Toppen!

Igår rundade vi av hans vistelse hos oss med en tur norr om stan för att se trakterna kring hans morföräldrars hem, var de arbetade och var Mats själv lekt som barn. Något som jag tror vi alla verkligen uppskattade att se! Tack!

Tyvärr tog jag såklart inte en enda bild, glömsk som jag är.


Men det var ju inte allt som hände denna helg.

Igår kväll intog jag, Per, Anders och Camilla soffläge och följde valvakan in på småtimmarna, en riktigt rysare. Egentligen vill jag inte uttryck några politiska åsikter här, men att ett främlingsfientligt parti har tagit sig in i den svenska riksdagen är tragiskt. Det gör mig verkligen illa till mods. Så var det sagt.


Men för att lätta upp stämmningen lite så bjuder jag på dagens chamtroll!

Hon har nog aldrig varit så trött vid lunchen som hon var idag.


Denna måndag har för övrigt ägnats en hel del åt att ringa runt till Stockholms vuxenutbildning och ett flertal olika hyresvärdar runt om i stan. Vi letar ju kontinuerligt nytt och framför allt större boende så det får ta sin tid.

Vi skulle egentligen gått till öppna förskolan också, men Esther är dunderförkyld så vi fick avstå det idag.

TIll middag slängde jag ihop ett gäng Wallenbergare, vilket jag aldrig gjort förut och nu ska jag sätta en deg så vi har lite frukostbröd till imorgon bitti.

Här finns det alltid något att sätta händerna i!


Ja, så har vi ju ÄNTLIGEN fått upp gardiner och mitt loppisfynd i köket!

Titta!  

Härligt att få det lite ombonat tycker jag!


Nu måste jag sätta lite fart igen!

God Kväll!

Av Matilda - 17 september 2010 11:16

God Förmiddag!


Jag sitter och analyserar min förmiddag som förflutit denna dag.

Den började med en drös torrfoder på golvet, vilken jag orsakade, tätt följt av mitt kaffe spillt över Esthers smörgås. Då började jag ana ugglor i mossen.


INGEN och jag menar verkligen INGEN dag som börjar på det sättet kan bli bra. Det finns inte i min värld om man säger så. Men med lite eftertanke, klok som jag är (not), så tänkte jag att jag kanske borde ta och ändra på den inställningen.
Se det positiva i det, inte måla fan på väggen och tro att resten av dagen kommer fortlöpa med t.ex snubblanden hit, utspilld mat dit, tappade tallrikar i golvet osv osv. 


Jag hade liksom nästan köp tanken en timme senare när jag skulle tömma kattens bajslåda. (Ni vet hans lilla hus som är fyllt med sand som han.. ja ni fattar)

I godan ro tänkte jag göra en ordentlig städning av lock och botten och plockade fram de tillbehör som behövdes. När jag sedan ska hälla över sanden i soptunnan så kommer ungefär hälften utanför, ja, verkligen hälften av all sand, och då snackar vi inte nån deciliter, nej, nej, snarare typ 3 LITER grus med div kiss- och andra bajskorvar. Och hörrni, jag har haft Marvin i FYRA år, i FYRA ÅR har jag tömt hans låda UTAN ATT ENS VARA NÄRA ATT ÅSTADKOMMA DENNA FÖRÖDELSE!

Jag blev galen, arg som ett bi, svor som en idiot över min klantighet som inte vet några gränser, för att sedan bita ihop och försöka samla upp allt med toapapper. (Jag hade ju såklart duschat precis innan så att ta fram dammsugaren och göra det lätt och smidigt var ju INTE att tänka på!)


Lägg sedan därtill att jag lämnade lådan lite obevakad för en stund medan jag satt där på golvet, sur som få och skrapade ihop gruset med händerna.
Och naturligtvis, i sedvanlig ordning, är min Älskade lilla dotter klipsk, snabbtänkt och överranskande smart nog att klättra ner i lådan, som fortfarande bestod av illaluktande, kissevått grus i botten!

Så isället för att BARA göra rent kattstackarens låda så fick jag även duscha av mig (igen) och barnet, skura golvet och tvätta illaluktande kläder på köpet.


Och här sitter jag nu. Begrundar mitt nästa steg av denna dag, om jag verkligen ens borde gå utanför dörren eller bara dra något gammalt över huvudet.

Svår avvägning det där..


Men, jag ska inte belasta er med mina bekymmer. Ville bara dela med mig av min vardag som sagt!   

Ikväll kommer iaf Mats hit (Esthers farfar alltså), det blir pappas pannbiff, en grym sallad och kanske ett glas vin.

Det borde ju kunna vända vilken dålig dag som helst!


 

Av Matilda - 16 september 2010 13:34

Idag har Esther och jag varit på öppna förskolan Elefanten i en timme. En trevlig liten "stuga" med rar personal, mammor, pappor, små och stora barn.

Jag har aldrig varit där förut och Esther har väl aldrig riktigt umgåtts med barn i större grupper, så jag ville ta det lite lugnt första besöket.


Vi kom dit till kl 11, lagom till sångstunden, och där satt vi med tills Esther blev lite skakis och började protestera. Men väl på lite avstånd och 15 minuter senare var allting så bra igen och hon knallade omkring bland barnen medan jag pratatde lite smått med div. föräldrar.


Hon är rolig min lilla unge, det må jag ändå säga.!

När vi kom dit blev vi insläppta av en kvinna vid namn Solveig och vi hann inte mer än innanför dörren så gick fröken med bestämda steg och sträckte upp armarna till denna helt okända människa - det första hon gjorde...

Både hon och jag stod där och bara gapade, hon med min unge på sin arm.

Det är rätt lustigt hur hon väljer sina famnar att komma upp i.. Filuren där!


Ja, ja, nu är vi iaf hemma igen, har ätit lunch och jag tror att damen ska lägga sig i vagnen en stund nu. Jag måste få lite gjort här hemma så det är hög til för en tupplur.


Hejsvejs!

Av Matilda - 15 september 2010 17:54

God Eftermiddag!


Nu har jag tagit mig en rejäl funderare, varit ute på en lång promenad och handlat lite. Det här med att dra igång bloggen igen ska bli roligt, det är ju höst och jag får sådan inspiration när det nalkas mot jul (Ja, ja, jag vet! Det är tidigt att prata om det, men i min blogg är det fritt fram för mina jul-ventileringar!) så här kommer det skrivas om mat och vardagsbestyr om vart annat, precis som förut.


Jag vill börja med att välkomna er in i vårt hem, efter en dag hemma med Esther och katten så ser det ut på följande sätt:

I hallen, där har vi ett skoställ som numera är i lagom höjd för att utgöra en perfekt sittplats åt en liten rumpa..
I köket är ordningen nästan okej!
Men i rummet har en liten vilde dragit fram varenda leksak som tänkas kan, man frå nästan plöja sig fram och t.o.m tvättkorgen fick sig en omgång i dag..
En tom låda kattmat i soffa! Vi har ju för skjutton pedalhink i sopskåpet...? Och TV-dosan i blomman i bakgrunden..?   Inte undra på att man har grus i sängen...



Men när mitt lilla monster är på stålande humör, som här, då går det bara inte att vara ond på henne.

  Då får hon stöka bäst hon vill -  även om det ger lilla mamman och pappan med för den delen, frispel ibland! ha ha!   

Söta unge!


Men, men, i eftermiddag har jag iaf varit och handlat på mig en drös med goda grönsaker eftersom jag är konstant sugen på grönt så ikväll består middagen av detta:

  Mitt i grönsaksfröjden finns några stumpar falukorv som jag vet att mannen kommer uppskatta, han har tjatat om dessa korvar i flera dagar! Han är rolig!


Nu måste jag börja hacka, skala och allt vad som behöver förberedas!

Hej på er!

Av Matilda - 15 september 2010 10:42

God Förmiddag!


Jag sitter här och pillar lite med bloggens utseende och funderar på att skriva några rader lite då och då igen.

Eftersom Jag nu officiellt bor i Stockholm, kommer att studera på skola här uppe, ha dotter på dagis mm. så vidare så vore det roligt om de som inte bor i vår direkta närhet fick lite insyn i vår vardag på detta vis - igen.   


Det kommer bli en spännande höst med, förhoppningsvis, mycket förändringar i vår vardag så varför inte ta sig i kragen och dela med sig av det.!?


Jag har lite på gång men innan jag berättar mer vill jag göra lite research.

Jag lovar att återkomma senast imorgon!


Under tiden ger jag mig själv och kanske er lite sommarminnen. (Det är nämligen spöregn, kallt och grått i Stockholm idag..)


Hejsvejs!  






Ovido - Quiz & Flashcards