Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2011

Pix from Roadtrip: Norrland part 5

Av Matilda - 12 augusti 2011 09:21

Gooooood Mooooorgon!!!


Friday Baby! Åh, jag är på stans bästa humör, solen skiner, Esther är glad och så är det såklart fredagsfeelings i luften! Weei!!


Jag ska inte hänga framför datorn längre än nödvändigt och därför kör vi igång med dagens pix from Norrland redan nu.


På femte dagen, närmare bestämt lördagen den 23 juli, begav vi oss ut i sann friluftsanda på en dagsvandring i nationalparken Muddus. Turen vi valde var på 1,4  mil i parkens södra ände. Det fina med Muddus är att den bland annat består av gammal skog som är helt orörd, terrängen var därmed stundom lite klurig att ta sig fram i vilket krävde sin beskärda del av koncentration och balans men det gillar vi. Måttlig molnighet, alldeles lagom varmt och relativt mycket mygg, men bara om man stannade, var våra förutsättningar.



Vackra skogen!

Vi gick på och utmed en lång bergvägg och på motsatt sida skymtade då och då vattenfall.

       





Dryckespaus. Per är mästerfotografen helt utan vår vetskap...

 





Ett par timmar senare nådde vi vårt mål: Muddusfallet!

Ett 42 meter högt fall mitt i urskogen, vilken lycka att nå dit.

     



Inte långt därifrån fanns en fin grillplats, där gjorde vi upp eld och grillade en välbehövlig korv.

   



Lite mer dokumentation, alltid lika seriöst...


     


Eller?




Sen vände vi om mot bilen igen, svettiga och grilldoftande.

        


Nu sviker mitt minne men jag tror att hela turen vi gjorde tog ca 6 timmar, eller var det 4 timmar? Nåväl, fyra stycken ännu svettigare, mindre väldoftande och ganska trötta tokstollar kastade sig in i bilen och styrde kosan mot Arvidsjaur.


Ren, ren mera ren(-ar) på vägen.

   


Till kvällen tog vi en stuga på Arvidsjaurs camping, fyra tokstollar som ville duscha och sova gott efter dagens prestation.

Vildmarksmänniskan i mig protesterade inte kan jag lova. Riktigt säng tackar man inte nej till.. Ha, ha!

Åh! Jag glömde ju säga att vi dessutom fläskade på med pizza den kvällen... Jädrar va gött!

 


UNDERBAR DAG! Tack Per, Anders och Camilla!


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards