Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 10 augusti 2011

Pix from Roadtrip: Norrland part 3

Av Matilda - 10 augusti 2011 16:16

God Eftermiddag!


Sitter och grejar, läser, noterar och donar med mina kommande studier.

Allt jag läser är ju på distans och därför också webbaserat. TiIll saken hör att jag börjar hos två nya anordnare som jag inte läst för tidigare och därför är det en hel drös med information som jag måste sätta mig in i. Men det är kul! Jag gillar att ha lite att bita i, det blir lite extra spännande att få en överblick av vad som komma skall.

Men nog om det, ni kommer säkerligen höra mer om det senare från mig...  


Back to de Norrländska trakterna och närmare bestämt morgonen vid Piteälven.

    Vildmarksliv när det är som bäst! Ha, ha!



Färden gick vidare till Jokkmokk och då gick bilen lägligt nog, eller inte, sönder. Tur att man var i civiliserade områden när detta skedde. Vi spenderade si sådär en 4 timmar i denna lilla stad. Tur att man var i goda vänners sällskap!

     



Vi hittade en karl, äkta Jokkmokksinvånare, iklädd långkalsonger, rutig flanellskjorta och med bred dialekt som hade en butik.

  Men den hade han slagit igen för 10 år sedan så något torkat renkött som vi var sugna på fick vi hitta på annat ställe.

På hans rekommendationer förstås!



När damasken var lagad gick färden vidare till Porjus, där dukades det upp en smakfylld lunch.

     

Körv med pasta och tomatsås hörrni!

Jag har aldrig ätit Bullens pilsnerkorv tidigare och jag kommer, sanna mina ord, ALDRIG att göra det igen. De korvar som var ämnade för mig fick Per och Anders dela på. Huu! Jag får äckelrysningar vid blotta tanken. 


Mätta for vi mot Dundret, Gällivare. Också en plats jag besökt när jag var mindre. Lika vackert då som nu!

          Pers parkering... När vi alla satt i bilen gick den under skylten faktiskt. Men inte när vi klev ur... Ja.


Dagens mål: Kiruna!

Lyxig camping!

   Provsmakning av renkött:  

Anders tog sin renkötts-uppgift på mycket stort allvar. (Se nedan)

Per och jag lånade min mor och fars officiella campingmössor för när kvällen sänkte sig blev det lite kyligare

         

Och så lyxade vi till det med stekt renkorv och kok potatis, underbart gott med "riktigt" mat!!

   



I Kiruna kan man se midnattssolen. Visserligen var vi lite sent ute på säsongen men från campingen utgick en liten vandringsled som vi tog oss an och en liten skymt fick vi trots allt.

    

Ja, ja, men jag är röd om näsan för att det var kallt, inget annat...


Längs vägen hittade vi en källa med iskallt vatten, måste provas!

       



Matilda tog täten   och såg en lämmel

Per lyckades inte fånga djuret på bild men min förvånade min knep han dessvärre.


                   


Per såg snö på bergen från toppen  


När klockan närmade sig 01 (på natten alltså) så gav vi oss neråt mot campingen igen.

 

En fantastiskt fin kväll vi hade! Dit vill jag nog återvända igen.

 
 
Jessica A

Jessica A

10 augusti 2011 21:16

Jag har visst inte läst på LÄNGE!!! Vilken underbar semester ni har haft, blir riktigt resesugen men det är såå långt. Men bullens pilsnerkorv är ju GOTT, men lite speciellt kanske?

Hur funkar det här med att läsa på distans? Min syrra sökte komvux men kom inte in (för hon har gått gymnasium), kanske kan hon läsa in det hon behöver på distans istället??

Kram

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards