Emma-Matilda

Alla inlägg den 12 februari 2012

Av Matilda - 12 februari 2012 20:56


God Afton!


Jag satt och funderade lite, det händer att jag gör det lite då och då. Tro det eller ej!

Tänkte dela med mig av det som snurrar just nu.


Efter höstens kurs i miljökunskap har jag fått en helt ny syn på miljön omkring mig.

Jag trodde att jag var ganska insatt, att klimatrelaterade problem var något jag hade kunskap om men så fel jag har haft. Jag säger inte att jag är någon allvetande expert men jag har verkligen fått upp ögonen på ett nytt sätt, jag skulle rent av våga sträcka mig så långt och säga att jag blivit upplyst. 


Minns ni inlägget jag gjorde i höstas där jag var ute och fotograferade granar?

Syftet var att studera just granar som biologiska indikatorer på luftföroreningar.

Kanske låter skittråkigt, men detta är för mig sjukt intressant.


Bild 1, visare en gran som den ska se ut. Bild 2 visar en gran som jag står i det lilla skogspartiet strax intill vår lägenhet.

Jag trodde knappt att det var sant, det ser inte ens ut som en gran längre.

Det är så stockholmsluften behandlar vår miljö. Luften jag andas, vi andas.

För en som jag med ett stort skogsälskande hjärta, större än många kanske tror, och med en närmast euforisk känsla när jag får vistas i denna vackra miljö ger den här insikten och bildjämförelsen mig en klump i magen..    

Okej, lite starka ord, men det är inte okej att vi behandlar naturen på det här sättet.


   


Ännu mer oroad, och därav detta inlägg, blev jag när den här rapporten presenterades häromdagen.

"2012-02-08
Föroreningar kan orsaka för tidiga födslar.
Gravida som utsätts för luftföroreningar löper högre risk än andra att föda för tidigt, enligt ny en forskarstudie som omfattar ett stort antal Stockholms-mammor. Risken att föda för tidigt är högre för dem som exponeras för mycket föroreningar, både tidigt och sent i graviditeten, än för gravida som röker."

Hela artikeln kan läsas på länken här under.

www.slb.nu/lvf/


Det var bara en liten tankeställare jag fick och ville dela med mig av.

Nu ska jag sluta predika och dricka en kopp te.


God natt kära vänner!




Av Matilda - 12 februari 2012 11:31



God Förmiddag!


Jag har snubblat över ett litet problem.

Jag gick just igenom kameran och hittade massvis med bilder från tillfällen som jag tänkt blogga om.

Men när tiden inte riktigt räcker till, ja, då får man väl helt enkelt ta igen det i efterhand.

Så det här inlägget tillägnar jag de där stunderna som förtjänade att belysas men som det inte riktigt fanns tidsutrymme till för stunden.


       

En underbar lunchpicknick med korvgrillning i Nackareservatet.

En solig och toppenfin dag men riktigt, riktigt kallt! Den planerade pulkaåkning fick vi skjuta fram för frusna fötter tyckte annat. Men så mysigt ändå!


      En kvällsmiddag i Ektorp hos Anders och Camilla avslutades kl 00.00 på natten med plastpåseåkning. Hahaha! Sitter i skrivande stund med ett leende på läpparna för det var nog det roligaste jag gjort på mycket länge. Barnasinnet har inte lämnat mig, tack gud!


     

Per och jag har även hunnit men en 22-timmars kryssning (sön-mån) till Mariehamn , välbehövlig minimini-semester.

Det var en present som Per fick när han fyllde 25 (dvs. för 1.5 år sedan) som inte blivit av.

I presentkortet ingick en Paradise de Luxe hytt med dubbelsäng, kylskåp, kassaskåp samt minibar med en flaska mousserande. Dessutom en trerätters kryssningsmiddag och frukost i restaurangen efterföljande morgon.


En upplevelse utöver det vanliga vill jag lova, som jag har skrattat!

Även om vi kände oss som två charterturister, stundom ganska malplacerade då medelåldern var sisådär 65+, så var det mysigt att vi två själva gjorde något annorlunda.  

Men ingen skumpa för mig såklart, men det trodde ni väl inte. Fanta ingick också i minibaren. 


Puss och kram, hoppas ni har en skön helg!

Ovido - Quiz & Flashcards