Emma-Matilda

Alla inlägg den 6 december 2010

Av Matilda - 6 december 2010 10:15

En underbart fin och mysig helg är förbi. Jag sitter just nu i mitt kök och tittar ut på all snö som ligger på träd och mark. Det är helt galte mycket snö!


Jag måste ta mig till Högdalen och köpa en pulka till Esther tror jag bestämt.


I helgen har vi julpysslat med Anders, Camilla, Anna och David, jag har bakat en hel del och så har vi haft det allmänt gött däremellan.


I fredags:

Ett höstprojekt som jag haft ansåg jag borde vara klart vid det här laget.

  Mmmm.. vad är det där tänker ni nu!


Det är päron!

  Som jag har torkat och nu har vi, inte JÄTTEmycket, men en halvfull burk med päronchips - tro det eller ej men de var jättegoda! Helt rumstorkade utan nåt tillsatt, inte svårare än så. Perfekt plock för lillan. 

     
         

Per kom hem lite tidigare efter en galet lång arbetsvecka så vi fick en längre fredagskväll (än vanligt) tillsammans. Jag bakade grissini och Cinnamon chocolate chip cookies, Per tappade upp glöggen och under senare kvällskvisten, när Esther lagt sig, kokade vi årets julskinka. Under tiden åt vi pepparkakor och drack av årets glögg, ja, jag vågar mig nog på att säga den godaste glöggen någonsin! Även Marvin uppskattade pepparkakorna.


Lördagen:

(Tyvärr glömde jag såkart av mobilen under lördagskvällen och har därför inga bilder från själva pysselaftonten, men väl resultatet ifrån den!)

      Jag bakade lite knäckebröd, amerikansk chockladfudge och ett franskt kryddbröd - pain d'épices, till kvällens glöggdrickning. Per, med hjälp av Esther, storstädade i lägenheten!

Kl 16.30 kom julpysslarna och vi inledde kvällen med en köttfärspaj som middag, följt av pyssel med glöggsangria som sen följdes av ostar, kex, pepparkakor med grönmögelost, skinkmacka, Pers glögg, Anders hemgjorda, och goda glögg och ovannämnda ätabara ting - sen var vi pröppmätta!


    Och vad åstadkom då Per och jag i pysselväg? Kan ni gissa vem som gjort vad!?

Jag satte även mina händer i den här

  Men tålamodet försvann när jag insett att jag gjort ett alldeles för litet rutnät och snälla David avslutade den åt mig.


Och så söndagen till sist.

Vi kom ganska tidigt överens om att göra minsta möjliga under dagen så vi spenderade söndagen med att bara vara hemma och inte göra nåt. Per planerade nåt filmprojekt medan Esther och jag tittade på julkalendern på SVT-play.

Framåt eftermiddagen tog vi en skön promenad i det fina vädret, gungade lite för att sen unna oss glögg med pepparkakor. T.o.m Esther fick smaka lite glögg (HELT alkoholfri).

   

Slapp och välbehövlig avkopplande söndag, 2:a advent.


Idag:

Ny vecka, vi får se vad vi hittar på.

Ännu inget planerat mer än att Per åker till Göteborg imorn.

Tills vi hörs igen - Ha det gott kära vänner!


Kramar



Ovido - Quiz & Flashcards