Emma-Matilda

Alla inlägg den 1 december 2010

Av Matilda - 1 december 2010 15:45

Min faster sa till mig när jag fick Esther, "nu har du två barn"!

Ja, det var ju lite lustigt sagt. Ett roligt konstaterande då.

Men vet ni, det är nog lite så jag tänker när jag ser den här bilden. Jag tog den idag när de sov och tänkte just den tanken om mina två fina filurer.

 


Det är rätt skönt på sätt och vis, att de sover samtidigt alltså (även om katten sover något mer än barnet). Det ger mig ro till mina studier. Inte behöva lyssna på stollig, jamande katt eller pladdrande busunge.

    Här räknar vi på molmassor substansmängder och entalpiändringar. MYCKET kaffe är hemligheten, mycket kaffe.


   Så här ser jag ut efter ett par timmar.

Av Matilda - 1 december 2010 10:29

God Förmiddag!


Sitter för stunden med en kopp kaffe och gör inte mycket alls. Jag har inte kommit igång riktigt än. Per fick jobba över igår kväll och kom inte med sista tåget hem så det är första natten som Esther och jag spenderat själva i Rågsved. Tror jag iaf. Jag minns inte riktigt.

I ärlighetens namn känner jag mig liiite obekväm med att sova själv, vilket såklart innebär att nattsömnen inte blivit den bästa. Tur att det finns timer på TV:n och att det är lite ljust ute (pga all snö) eftersom jag vaknade kl 05. Visserligen låg jag kvar och försökte slumra om men så värst mycket mer sömn blev det inte.

Esther sov iaf till kl 8.30 så jag fick snällt ligga kvar och vänta på henne.


Men, men, strunt samma. Sova kan vi göra en annan dag.


Här hemma har det fixats och donats sen vi kom tillbaka från kbg. Nu är det så julfint som det bara kan bli. Det enda som fattas är väl egentligen tomtarna men den karamellen sparar jag ett litet tag till, men bara ett litet tag. Eftersom vi åker hem till jul så vill jag ju hinna njuta av att få pynta och ordna med det själv och därför blir det lite tidigare i år än vanligt.

    I år har jag tagit i från tårna och till och med fusk-klätt våra stolar med mörkrött, juligt tyg.

Och så min nya kökslampa som går i lite, ganska mycket, gammelmormors-stuk, men jag kan inte låta bli att gilla det...

Tyvärr blev skärmen mer orange än röd i vårt kök, på loppisen såg den så röd och fin ut.. Men va tusan, den är ju utbytbar så det är inget som är akut överhängade. Dessutom kostade lampan bara 50 kronor så det kan jag leva med! Och Per med för den delen. Han var måttligt förtjust i den och tyckte den var lite väl tantigt, även för mig... Ha ha ha!!


Igår kväll bakade lilla och jag av den sista pepparkaksdegen som låg i kylen. Det var riktigt mysigt. Hon stod på en pall framför mig och tittade på när jag kavlade. Jag försökte visa henne men så fort jag la hennes små händer på kaveln så tjöt hon i högan sky.

  På bilden står hon på sin lilla pall, men när jag hämtade en modell större så kom hon upp lite bättre och stod i godan ro på lagom höjd och studerade vad jag gjorde. Åt lite deg mellan varven och petade i mjölet som hon kom åt.


Förhoppningsvis kommer Per hem idag i någorlunda tid så vi kan åka och storhandla inför lördagens pysselkväll. Som jag ser fram emot den!

Åh, det ska bli så roligt!!

Vad mer idag då? Hmm..??

Jo, jag ska nog binda ihop mormors krans och skicka ner den till henne.

Jag gjorde ju en till min mor nu i helgen när vi var hemma.

    Har man en sån här färdig stomme är det inte alls svårt! Det är förresten inte så svårt att binda en egen stomme själv heller för den delen. Med bra ståltråd för ändamålet, stort tålamod mot alla stick man får (om man, som jag, envisas att använda eneris) och med fina dekorationer så kan man få till en sån här rackare.

Det ska jag göra idag!


Vi hörs lite senare gott folk!

Kramar-m

Ovido - Quiz & Flashcards