Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 7 juni 2014

Oulu - Kemi - Husum --> underway to Lübeck

Av Matilda - 7 juni 2014 20:45


God Afton,

 

Det är lördagskväll, jag sitter och myser i min hytt. Dricker te och tittar på "Game of Thrones". Det kanske låter konstigt, men ikväll känns det lite skönt att få vara en smula osocial. Vi har lämnat Husum och är ute på öppet vatten. Ingen täckning på mobilen, inte så mycket trafik som gör det högintressant att vara på bryggan och imorgon är det sovmorgon till 10. Det är ganska behagligt med andra ord att kvälls/nattsudda med en bra serie i mitt eget sällskap. Men nog om det!

 

Så vi lämnade Oulu bakom oss och styrde mot Kemi.

  Lasten består mestadels av sådana här SECU-boxar. Det är alltså containers som är betydligt större än normala 40-fotare och specialanpassade på Stora Enso. Tre däck har vi som vi kan lasta med dessa, hon är byggd just för att kunna ta den här typen av last. Men det tas ju annan RoRo-last också.

 

      I kustnära farleden, ca 3 timmar (om jag inte minns fel), mellan Oulu och Kemi handstyrde jag. Det är kapten som sitter till höger om mig, han ger roderorder alternativt kurser som jag styr. Till vänster sitter överstyrman.

 

Det går liksom inte att sätta ord på känslan, man står där bakom ratten och girar nästan 90 grader med ett 190 meter långt och 26 meter brett fartyg i en farled. Det är liksom som en storartad känsla i en liten person - kolla ratten liksom! Den lilla, nästan futtiga manicken får 190 meter att svänga!

 

Så är det.

Nu håller visst mitt te på att bli kallt. Lite påtår och mera serier hägrar. Vi hörs snart igen.

Ta hand om er.

/m

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards