Emma-Matilda

Alla inlägg den 18 juni 2014

Av Matilda - 18 juni 2014 19:19


God Kväll,


En liten kvällsrapport innan det är dags att sova. Klockan 00:00 är det bryggvakt som gäller, då får man lägga sig i tid för att försöka få åtminstone ett par timmars sömn dessförinnan. Inte helt supermotiverat att lägga sig 19:30 men efter dagens arbete känns det ganska skönt att få vila kroppen en stund.


Mellan 12 och 16 spolade vi weather deck, eller vi, Jerry spolade. Jag släpade slangen efter honom. Det kanske låter som ett mindre intelligent arbete men den där slangen är säkert 30 meter lång och med ett tryck jag inte vet siffran på. Addera 25 graders värme och det blir rätt varmt, tungt och svettigt efter ett tag. Fast det är skönt med lite fysiskt arbete ändå!


Imorgon kl 13 ska vi ha övningar. Jag ska hålla i två stycken själv för allra första gången.

Det känns lite nervöst, dels för att de skall hållas på engelska inför hela besättningen och för att jag inte är helt säker på hur utformningen skall vara. Har suttit och läst training manuals, gjort anteckningar och tittat på videor, vad skulle man göra utan YouTube? 


Nåväl, det löser sig. Imorgon vet jag med säkerhet hur man överger fartyget genom att sjösätta en livflotte med dävert. Eller rättare sagt " how to abandon the ship by using davit-launched life rafts".


God Natt mina Vänner

/m


Ovido - Quiz & Flashcards