Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2013

Göteborg --> Sundsvall, Sundsvall --> Porvoo, Porvoo --> Fawley

Av Matilda - 30 augusti 2013 19:26

God Afton Älskade Vänner!

 


Praktikanten checkar in igen.

För en vecka sedan badade vi i havet utanför Göteborg, det var varmt och skönt ute då.

Först sent på lördagen kom vi till kaj i Götet, väl där tog jag tillfället att träffa Per och barnen under söndagen.

Gissa om det var balsam för själen att träffa mina fina flickor och mannen också förstås.

Synd att tiden gick alldeles för fort bara.

 

Iväg igen på söndagskvällen, destination Sundsvall och vetting.

Vetting är en inspektion som beställs utav oljebolaget, Statoil i detta fall, de skickar ut en gubbe som inspekterar HELA fartyget. Från ballasttank till bryggan, via maskin och vårt paintstore med mera. Eller, jag vet inte om han faktiskt tittade i någon ballasttank. Jag höll mig nämligen mest undan i min hytt. 

Inför en sådan inspektion är mer eller mindre alla nervösa, spända och stressade. Allt måste vara på topp för klarar man inte vettingen så får man inte köra bolagets trad, kontentan är ingen last - inga pengar. 

Ansvaret ligger därför på besättningen att upprätthålla ett fartyg som motsvarar kraven, och det mina vänner, det är ingen dålig lista med krav.

 

Nu hade Tärnbris rätt nyligen haft en vetting för Shell (eller vilka det nu var?) så det fanns inga större grejer som behövde åtgärdas. Mest bara snyggas till. Städa har varit på högprio, har jag nämnt att det är det tråkigaste jag vet? Bryggstäd två gånger den här veckan, moppa däck mellan skotten, moppa salt från pumproom, moppa, moppa, moppa. Men allt gick fint och nu är atmosfären ombord betydligt behagligare, dvs. lugnare.

 

Från Göteborg på väg till Sundsvall åkte vi genom Stora bält.

Vi kunde inte ta Öresund pga vårt djupgående.

Det matchade inte våra marginalkrav under kölen och dessutom tar vägen genom bälten 10 timmar kortare tid.

Tro det eller ej men så är det. Anyway.

Gissa om jag var spänd och förväntansfull!

Jag har hört sååå mycket om bälten, hur hårt trafikerade de är, och hur tight det kan vara med fartyg osv.

En riktigt nagelbitare med andra ord.

 

 

 

Ja, ni kan ju med största sannolikhet gissa om min förvåning var stor när vi väl kom hit.

Det var ju allt annat än trångt i alla fall.

Jag skulle så gärna ladda upp fler bilder men det går så segt på vårt wifi så jag belastar det inte gärna i onödan.

 

Hursomhelst, Sundsvall  i onsdagskväll. Besättningsbyte och vetting på torsdagen och sedan avfärd vid 15-tiden mot finska Porvoo för lastning. Dit kommer vi nu ikväll och imorgon styr vi kosan mot Fawley i Storbritannien. En sjöresa som tar cirka fyra dagar men som också innebär passage genom Kielkanalen! Wohoo!

Något som jag också verkligen ser fram emot att få se.

 

Misha, nav-styrman, har gett mig ett litet eget projekt på bryggan i form av att göra en passage plan för den här resan. Bra träning och roligt att få göra lite styrmansarbete. Sånt som jag faktiskt, förhoppningsvis, kommer syssla med i framtiden.

 

Nähe hörrni, nu drog vi ner på farten. Lotsen är på väg ombord skulle jag tro. Då är vi nog till kaj om dryga timmen.

Jag måste sysselsätta mig med att få bort primern jag har i håret. Det tar sin lilla tid.

Vi hörs snart igen!

 

Puss och kram

/m

 

 
 
Ingen bild

mor

1 september 2013 18:42

Det var kul att höra någonting ifrån dej igen. Ja det är inte klokt vad fort tiden går...På torsdag är det 6 veckor sen du mönstrade på. Snart halva tiden....Vad spännande att få göra lite styrmansjobb. Lycka till! Farmor är fortfarande stolt över dej, det säger hon varje gång. Ha det nu så gott du kan. Kram mamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards