Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2013

This and That

Av Matilda - 16 augusti 2013 10:15

Hej hej,


Fredagsförmiddag utanför Halmstad, vi ligger uppankrade och väntar på order.

Vi kom som bekant till Halmstad i onsdagskväll och jag fick handstyra på lotsens order mer eller mindre hela vägen in. Han kom upp på bryggan, tittade på mig och frågande om jag var elev. Ett trevande "ja.." från min sida. "Då kan du handstyra in". Lätt skakig men ändå nöjd över förtroendet tog jag mig an uppgiften.

Och, ja, ni kan ju gissa om jag var måttligt adrenalinhög när jag lämnade tillbaka rodret till kapten och sedan stapplade ut på däck för att förtöja.

Det är häftigt att manövrera ett fartyg på nära 130 meter och känna hur vind och ström beter sig på skrovet.


Vad mer?


Jo, idag håller vi på och byter olja i två pumpar. Innebörden utav det är precis som det låter.
Man får trajja ner i tanken, sätta sig vid pumpen intill länsgropen och först tömma ut ca 30 liter smutsig olja och sedan pumpa in ca 30 liter fräsch olja. 

Kanske inte så exotiskt men jag, som aldrig sett något liknande i hela mitt liv, tycker det är rätt häftigt att klättra ner i dessa gigantiska tankar. Det är drygt 9 meter från botten till toppen, breddmässigt vet jag inte, men man känner sig rätt förundrad över att ett sådant utrymme för mindre än ett dygn sedan var fyllt till bredden med bensin. Jag har liksom inget att jämföra med, kanske som att fylla en liten kyrka utan fönster till bredden.

Det är en ganska besynnerlig upplevelse. Jag känner mig rätt liten i förhållande till storleken på dessa utrymmen.



Men, men, nu är det lunchrast och jag tänkte passa på att ta en gubbakvart. Eller middagslur. Eller vilostund. Vad man nu kan kalla det. Vardagslyx!


/m

 
 
Ingen bild

mor

20 augusti 2013 09:41

Hej på dej. Du har all anledning att vara stolt :)( det är vi också)
Har åkt med far till Skåne, där såg vi "din" båt ligga i Laholmsbukten. Den lös som en julgran.... skulle försöka ta lite foton på båten men det gick inte så bra. Var rädd om dej!
Kram från mor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards