Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2013

There and back again, eller nästan i alla fall

Av Matilda - 14 augusti 2013 18:47

Hallå där,

 

en liten kort uppdatering följer.

I lördags låg vi som bekant i Brofjorden. Jag hade dragit på mig en urinvägsinfektion, såklart, och fick klämma in ett läkarbesök i Lysekil under tidig lördagseftermiddag. Väl i Lyse öppnade sig himlen.
Regnet fullkomligt öste ner, och jag hade ju naturligtvis den goda turen på min sida och lyckades vara på språng från läkaren till apoteket i det exakta ögonblicket. Utan paraply.
Genomblöt från topp till tå, frusen och måttligt irriterad hann jag till apoteket 5 minuter innan de stängde.

Håret var så blött att jag hade kunna krama ur det, vatten sipprade ur mina ballerina-skor, då frågar expediten i kassan, lite för glatt för att jag skulle uppskatta frågan: "Regnar det ute?" 

Pressar fram ett leende på mina läppar och svarar: "En smula."

Jag undrar fortfarande om hon ironiserade eller gjorde ett tafatt försök att vara trevlig.
Taxi tillbaka till båten, fortfarande hejdundrande blöt, men med en penicillinkur som i skrivande stund äntligen tagit död infektionen.

 

Note to self: INTE SITTA NER OCH MÅLA MATILDA


I söndags, dvs. den 11:e, drog vi till Helsingborg och lossade.
Gjorde ett besök i stan, köpte kanske den bästa latten på länge, (hrm.. kaffet här ombord är nästan skrattretande dåligt..) och bara hade ett skönt break från båten.

Vädret är lite kallare än vad det har varit, jag börjar ana att hösten är på väg.


Måndagen bjöd på resa mot Göteborg, igen, men vi fick ankra innan vi kunde gå till kaj och först sent i tisdagskväll kunde vi lägga till. Halv två idag var lastningen klar och nu ångar vi på ner till Halmstad.

 

Mina dagar består oftast av arbete på däck mellan 8-12 och sedan arbete på bryggan mellan 13-17, det går ingen nöd på mig. Jag kan inte fatta att tre veckor redan gått.

Jag har det bra här, långt över alla mina förväntningar!

Om en timme kommer lotsen ombord och sedan är det förtöjning vid ca 21-tiden.

Jag är alltid på backen (fören), i alla fall för ett tag till framöver.  Så är det!

 

Puss och kram på er.

/m

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards