Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2013

Still in Rotterdam

Av Matilda - 3 augusti 2013 12:19


God Middag Gott Folk!

 

Rapportering från Rotterdam. Vi är fortfarande kvar. Detta blev en långdragen process.

Vanligtvis går det lite fortare.

Det har varit tropisk värme sedan vi kom hit i torsdags kväll, igår var det fortfarande 31 grader varmt runt 18-tiden.

Vi ligger i kem-hamnen och in till centrala Rotterdam är det flera mil så tyvärr blir det inget besök i stan utan man håller sig mest i detta GIGANTISKAhamnområde. Europas största hamn, den är enorm, alltså milsvid!


Det finns även en "taxfreeshop" på området, så möjligheten att åka dit genom en slags shuttle utnyttjade vi igår.

Om det blir ankring, vilket det mesta fortfarande tyder på, så är det skönt att vara lite förberedd med t.ex tvål, shampo, deo osv. När det ankras kan det gott gå en vecka, tom. två, innan man får en ny order. Det händer.
Och för den som undrar så säljs det alkohol på denna butik, Botlek som den heter, men det är strikt förbjudet att medföra alkohol ombord, rederiets regler, ganska logiskt!

 

Jag skulle så gärna fota och lägga upp bilder men jag vet inte om det kan vara lite känsligt, lite osäker på saken, så tyvärr är detta den enda bild jag har/vågar lägga upp.

  Och vi ligger liksom bakom den bakre vita silon som ses till vänster.

Det är verkligen ingen rättvis bild på något sätt men som sagt det kan ev. vara lite känsligt att dokumentera inhägnat område.

 

    Men här är i alla fall ett par bilder från bryggan, ett par timmar innan vi kom in i Rotterdam. Det fina vädret har följt oss nästan hela tiden, inte mig emot!

 

Ok, all for now. Nu börjar nästa pass, eftermiddagspasset, då hänger jag med OOW (Officer Of the Watch, dvs. vakthavande styrman) men eftersom vi fortfarande ligger till kaj, även om vi slutlossat, så måste han hålla vakten i CCR (cargo control room).

Alla dessa förkortningar...

 

Kram-m

 
 
Ingen bild

mor

3 augusti 2013 22:17

Hmmm. Intressant. Du är i Rotterdam och vi har varit i Vadstena med Esther och Sigrid. Har varit otroligt varmt och i går säkert 22 grader i Vättern. Idag visade biltermometern 31gr.... PUH... Hoppas de tycker det var roligt även om värmen tärde på dem. Ha det bra för det har vi. Kram från mor och far

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards