Emma-Matilda

Alla inlägg den 13 april 2012

Av Matilda - 13 april 2012 21:24

...med chips och kortspel.
Det har varit en skön fredag trots regnandet.


   

Innan regnrusket bröt ut fick vi en timme i Svindersvik, vi fikade på äpple på bryggan, matade fåglar, gick en liten promenad och hade det bara väldigt mysigt.


  Efter lunchvilan gjorde jag nyponsoppa och mandelbiskvier.
Jag plockar nypon nästan varje år och tänker att jag ska göra allt från marmelad till te och/eller soppa, men sedan glöms de bort i skåpet och det stör mig en smula.
Så idag slog jag slag i saken, letade fram ett gott sopprecept i "vår kokbok", slängde ihop ett gäng mandelbiskvier och började längta till sensommaren när nyponen är mogna igen.


Men den planerade örtfläskfiléen i lergryta fick utebli, fläskisen hade blivit dålig av okänd anledning.
Svensk husmanskost i form av tacos är visserligen inte dumt det heller en fredag som idag!  


Puss o kram!

/Matilda

Av Matilda - 13 april 2012 08:27

God Morgon!


Det är fredag och den här korta veckan är så gott som slut.

Per har haft en intensiv arbetsvecka med sena kvällar men det blir förhoppningsvis ändring på det framåt nästa vecka. Tyvärr har Stockholm inte visat sig från sin bästa sida, det är grått och regnigt mest hela tiden och då tappar jag suget på att vistas utomhus. Annat var det på våffeldagen för några veckor sedan (25 mars).

Då var jag, Per, Esther och Anders på Siggesta gård på loppis och våffelbuffé, en toppenfin söndag.

               

En slit-och-släng jacka för 20 kr till Esther (den som ligger på stolen bredvid henne på 4:e bilden) och ett sommarlinne till husets tjockis (Matilda that is  ) .

Mer vårväder vill vi ha!!


Vad annars denna fredag?
En promenadsväng i Svindersvik för mig och Esther, lite frisk luft och skogsmiljö är aldrig fel, och senare ikväll blir det örtfläskfilé i lergryta.
Vi har haft några vegetariska dagar som bestått av bl.a potatis- och broccolisoppa, grönsaksfylld aubergin och vegetarisk lasagne med getost så ikväll får jag förse mannen med lite kött innan han får proteinbrist.  


Nähe, nu ska vi ut Esthern och jag!


Puss och Kram!!!

/Matilda     

Ovido - Quiz & Flashcards