Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 22 september 2013

Hejsan Stockholm, Hejsan Gävle

Av Matilda - 22 september 2013 12:43

 

 

Hej på Er!

 

Rapporterar in från ett något gråmulet Gävle denna söndagseftermiddag.

Idag är jag egentligen lite ledig men i sedvanlig ordning är jag ändå närvarande i största möjliga utsträckning.

 

Förmiddagen har spenderats med överstyrman i cargo control room (CCR), hängandes över axeln och frågat 5464421 frågor. Nu har jag ju varit där tidigare men idag fick jag, under hans kontroll, vara lite ansvarig.
Det är alltså från CCR som alla lastoperationer sköts.

Förenklat beskrivet: idag lastar vi, då övervakar man allt från lasthastigheten, tryck och temperatur på lasten. Man anpassar ballasten, dvs tömmer, i förhållande till den lastade volymen för att fartyget ska hålla jämnt trim och slagsida osv.

Mycket handlar om att öppna och stänga ventiler, starta och stänga av pumpar i rätt tid för att lastoperationen ska förbli effektiv och samtidigt bibehålla stabiliteten i fartyget. Förenklat.

 

Intressant och lärorikt. Något man inte till fullo lär sig i skolan, även fast skolan har lastsimulatorer.

I stor utsträckning är det främst ombord man lär sig, sedan måste man också ha i åtanke att fartygen skiljer sig åt i fråga om utförande, instrument, ventiler, pappersarbeten med mera. Ja, nog om det.

 

Vi kom in tidigt morse, kl 01.30 infann jag mig på däck. Kallt men inte så farligt som jag trott, ändå var det långkisar som gällde. Nu är hösten verkligen här.

Annat var det i fredagseftermiddag när vi kom till Stockholm.

            Strålande solsken från huvudstaden.

Och till min stora förtjusning låg vi vid Nacka strand, med andra ord ett stenkast från gamla Finntorp.
Jag passade på att ta mig en promenad utmed vattnet, det som en gång var min gamla löprunda.

  Ett klent försök att illustrera inloppet där promenadbryggan finns. Den promenadlängan har mina fötter nött på så många gånger, och inte hade jag kunnat föreställa mig att jag skulle komma tillbaka så snart.

Stockholm känns som ett avlägset minne, ingen del av mig längtar tillbaka till den staden. Åtminstone inte som en bostadsort. Men återseende är inte dåligt på något sätt, särskilt inte när hösten bjuder på strålande sol.

 

Nu måste jag dessvärre runda av. I natt, omkring 02:00, kastar vi loss och seglar mot Stockholm - igen. 

Därefter styr vi kosan mot västkusten, lastning i Brofjorden och lossning i Göteborg.

Korta resor och många förtöjningar. Men det är också på sätt och vis positivt, då infinner sig en ökad trygghet, rutin och erfarenhet i förtöjningssituationerna. Det värdesätter i alla fall jag.

 

Trevlig Söndag Allesammans!

Kram

-m

 
 
Ingen bild

föräldrarna

22 september 2013 22:38

Hej svejs! Det är alltid lika roligt att få se på lite bilder.
Både jag och pappa kände igen Nacka. Måste vara roligt att se det från ett annat perspektiv. Hoppas du har det bra,för nu börjar far och jag räkna ner dagarna till vi ses igen:)
Sköt om dej! Kramar från föräldrarna.

 
hos familjen vanlig

hos familjen vanlig

24 september 2013 09:48

HEJ!! Hoppas allt är bra med dig, och familjen också såklart. Jag har varit USEL på att kommentera men faktiskt varit här inne och följt dig en del sista tiden. Såååå annorlunda liv mot det vi har här hemma, absolut inte min grej det här med vatten och fartyg men blir impad ändå, tycker det är så häftigt att hänga med i dina äventyr.
Hur är det med din bror, tänker på er rätt ofta faktiskt och hoppas såklart att det är på väg åt rätt håll. Otäck sjukdom som inte borde få drabba så unga. Tänkte särskilt på er häromdan när Judit kramade mig och sa at jag inte får dö... hon tänker en del på döden vår storskrutta....
Annars händer det inte mycket här, vi väntar och väntar. Och nu är det shoppinglördag till helgen och jag ska försöka sälja me and i så nu känner jag att bebisen lika gärna kan vänta till söndag....
KRAM KRAM

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards