Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 6 september 2013

God Morgon Från Fawley!

Av Matilda - 6 september 2013 08:26

 


Vi har anlänt till jettyn utanför Fawley, brittiskt väder när det är som bäst. Grått och regnigt.

Själv är jag i sedvanlig ordning på ett strålande humör, trots att Janek (båsen) väckte mig klockan 04.45 för förtöjningen. Det är sådant som hör till min praktik, och jag vill naturligtvis vara delaktig i alla procedurer här ombord oavsett tid på dygnet. Men nog om det.


Om jag inte missminner mig så kom vi till brittiska kusten i förrgår. Vi har legat uppankrade i lite drygt ett dygn innan vi kunde gå till kaj. Så här såg kvällen ut då.

 


Igår var det åter underbart väder, varmt och skönt. Vad gör man då runt 14-tiden?

 


Lotslejdaren på plats, livbojar i vattnet och så hoppar man från fören och driver med strömmen tillbaka till lotslejdaren.

Det var ganska stark ström igår vid badtillfället, omkring 1,5-2 knop, det orkar i alla fall inte jag simma mot.

Så att hoppa i och bara driva med strömmen var en något nervös men härlig känsla.

Och som den fegis jag är i vanliga fall var måttligt stolt över mig själv när jag vågade hoppa från relingen.

Det kunde förvisso varit lite varmare i vattnet, tror det låg omkring 17 grader, men det är bara en petitess i sammanhanget. Det var tal om bad senare under eftermiddagen men då hade strömmen tilltagit till närmare 3 knop och då är det inte läge att hoppa i, 3 knop låter inte mycket men att simma i strömt vatten var betydligt svårare än jag hade trott.


 


Disen höll sig kvar men den brittiska kusten var stundom rätt tjusig, synd att det är svårt att fånga det på bild.


Idag kliver jag i land, tar sällskap med båsen och hans son in till Southampton. Han grabb hämtar oss med bil.
De ska umgås och jag ska lalla runt i affärer och spendera lite tid med mig själv. Det är min plan.

Vi har i alla fall omkring 20 timmars lossning framför oss så varför inte passa på att besöka en stad man inte sett tidigare!?


Ok, gotta go.

Vi drar om 15 minuter!


Puss och Kram, jag tänker mycket på er ska ni veta!

/Matilda

 
 
Ingen bild

mor

8 september 2013 12:08

Hej hej. Det ser ju härligt ut... Har ochså varit ute och åkt båt. Anders, Sigrid, far och jag,for ända ner till Kanalkiosken.... Trots denna varma sommar har inte Alf badat, men igår kväll tog han sig ett rejält dopp... Med kläderna på... :) hihihi Han tyckte det var kallt. På dagen badade Esther, Edtith och Sigrid. De var såååå varma efter lek i lekstugan. Ha det gott.1 Kram kram. Mor

Matilda

8 september 2013 19:19

Haha, ja, det förvånar mig ju faktiskt inte. Farsgubben.
Jag blir glad å Anders vägnar, och så är det alltid lika glädjande att höra att flickorna leker. Vilken sommar de haft!
Vi tuffar på mot Götet i stillsam takt, allt väl på Tarnbris. Ha det gött där hemma.
Kram-m

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards