Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 4 september 2013

Update from Dover Strait

Av Matilda - 4 september 2013 17:27

Hej på er!

 

 

Jag har just avslutat en dag under strålande sol, varm luft och på stilla vatten.

Det är fantastiskt, dessa dagar vill jag verkligen inte gå in. Sommaren håller sig kvar här nere.
Vi är fortfarande i Dover Strait, ett stort trafikseparerings system (TSS), här rör sig mycket trafik och prekära situationer kan uppstå när många fartyg ska samsas på liten yta. Ni vet Dover/Calais-sträckan.

 

Dock inga krångligheter denna strålande dag, trots att sikten stundom inte varit mer än 1,5-3 Nm ( 1Nm = 1852m), vilket klassas som nedsatt sikt ur navigations perspektiv.
Anyway, solen har trots detta letat sig igenom diset.

Vi målar, målar och målar lite till, men vem klagar när det innebär shorts och linne istället för röd, otymplig overall? Jag tillhör klungan som föredrar shortsen. 

Vem tyckte förresten att overall var det mest optimala arbetsplagget på ett fartyg som detta?

Den frågan har jag ställt mig många gånger sedan jag kom ombord. Sa jag många gånger? Mer än så.

 

Från det ena till det andra, så här ligger det till, internet protesterar högljutt när jag försöker ladda upp fler än en bild i taget. Och från vår passage genom Kielkanalen har jag så mycket bilder/filmer jag vill lägga upp här, för att visa er vad jag får se och uppleva. Att ladda upp en bild i taget tar en mindre evighet, mitt tålamod räcker inte riktigt till, men här är ett axplock i alla fall.

 

Omkring kl 07.30, kanske 08.00, ett av många möten.  

 

  Vy akteröver, fartygen går mer eller mindre i konvojer under resan.

  På styrbords- och babords sida finns s.k dolphins (hoppas jag inte ljuger nu? Jag vet inte vad det svenska ordet är för dessa "träbojar") De markerar hur långt ut man kan gå när man får lite bredare möten. Ser ni att vi girar åt styrbord? Klart ni gör. Kanalen har en viss bredd, ca 100 m kanske, men här är ett bredare område avsett för just möten.

 

Approaching the lock: "stand by fore and aft"

Vi närmar oss alltså slussen, slutet på kanalen, på väg ut i Elbe.
Ni ser andre styrman och båsen på stand-by i fören. Till höger i bild står lotsen och bistår befälhavaren. Det är alltid befälhavaren som manövrerar i dessa situationer men lotsen bistår med råd och dirigerar oss i rätt läge.
T.ex vilka bollards (hittar inte svenska ordet) vi ska förtöja på, hur långt det är till slussporten osv.

 

  Förspringet ute och förändan på gång.   Sällskap på babord sidan.

Och ett fartyg akter, babord sidan.
Till vänster, den syns inte på denna bild, är slussporten.
 

 

  4 timmars sömn, helt frivilligt eftersom man inte vill missa något, medförde en något trött men mycket belåten Matilda. Åh, horribel bild, men inga grava förändringar va? Still me. Den bjuder vi på.

 

I kväll tror jag vi ankrar upp utanför den brittiska kusten och går till kaj imorgon.
Fawley, jag undrar om det är värt att gå i land? Vi får se.

Ha det fint gott folk!

 

Puss och Kram

/Matilda

 
 
Ingen bild

mor

5 september 2013 12:44

Väldigt intressant säger pappa och får medhåll av mamma.
Soliga varma kramar från Åsen:)

Matilda

5 september 2013 18:50

Va kul! Vill som sagt visa vad jag får uppleva här om dagarna. Det är inte riktigt samma upplevelser som på en "vanlig" husvagnssemester. Men det har ni nog redan räknat ut. (:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards