Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 11 februari 2013

En måndagskväll i hytten

Av Matilda - 11 februari 2013 19:04

God Afton!

 


Här sitter jag i min hytt och bloggar.

Jag har fått lite nytändning igen. Kanske tack vare att internet är hjälpligt bra här på båten, och så har jag dessutom ganska mycket ledig tid så här på eftermiddagen/kvällen.

 

Jaha, två veckor har gått sedan jag mönstrade på Stena Danica vid Masthuggskajen. 

Varje dag åker vi till Fredrikshamn två ggr om dagen. Det lastas och lossas bilar, lastbilar, bussar eller vad som kan tänkas rulla på våra däck i rasande fart, och innan jag vet ordet av har kvällen kommit.

 

Jag skulle verkligen kunna överösa er med hur kul jag tycker att det här är.

Det är en miljö så olik allt annat jag tidigare arbetat med eller vistats i, och allt är över mina förväntningar.

Visst, visst, jag bestämde mig för att inte ha några konkreta förväntningar men att det kunde vara så här bra?!

Och då åker vi "bara" Fredrikshamn tur och retur.

 

På båten är det uppdelat i olika avdelningar, man kan nog säga att det är däck, maskin och restaurang/hotell. Det sistnämnda är jag dock lite osäker på.
Själv tillhör jag nämligen däckarna och spenderar dagarna främst med matroserna. Matrosernas förman är båsen och därefter följer styrmännen, överstyrman och befälhavaren. Dessa herrar (ja, det är bara karlar, jag är ensam tjej) är mina arbetskollegor, om jag nu kan kalla dem det?

Det är av dem jag ska lära mig så mycket som möjligt under första praktikperioden, ca 80% av tiden spenderar jag med matroserna och det känns så självklart.

Meningen är ju att jag ska vara nybakad styrman när jag läst klart, och om jag inte har någon uppfattning om vad som görs på däck, hur ska jag då kunna vara en bra arbetsledare i framtiden för den yrkesgruppen.

Därför är det så viktigt, nyttigt och roligt men samtidigt jäkligt tungt att hänga med dessa herrar i deras arbete.

 

    Ett litet axplock från idag - rostknackning med nålpistol.

Det syns inte men jag har en svart dammkaka i ansiktet.

           

Vi har också hunnit med en livbåtsövning idag, även jag fick köra.

Tyvärr inte jättebra bilder, det var svinkallt när jag försökte fota. I alla fall, när man kör så står man och kikar upp ur luckan, sista bilden. I fören ska en man stå och tillika en man i aker, det är nämligen inte superbra sikt från lucköppningen vid ratten, än mindre när man är så kort som jag. 

Egentligen skulle vi gått från Gbg kl 9.15, enl. turlistan, men förmiddagsturen var inställd för att div övningar och underhållsarbete skulle hinnas med. Olika typer av övningar görs minst en gång i veckan, då krävs det ibland att hon ligger still. Idag var det, som nämnt, även tid avsatt för rent underhållsarbete som inte kan göras när man har passagerare ombord.

 

En mycket givande dag, jag är nöjd med mitt dagsverke. Klockan 21 ska jag ut och vara med på förtöjningen i Fredrikshamn samt lossning och lastning sedan är arbetsdagen slut. 

Imorgon börjar jag på ett nytt schema som D-vakt, eller dagvakt kan man också säga. Men vad det innebär får jag återkomma om, jag är nämligen inte helt säker själv.

Förmodligen mycket underhållsarbete som görs under dagtid, t.ex splejsa (eller splitsa, dvs. göra en ögla) trossar, måla eller knacka mera rost. Och så lasta fordon förstås!

     

 

Hejsvejs!!

   

 
 
Ingen bild

mor

11 februari 2013 20:33

Hej! Oj vad roligt att se en nygammal blogg:) Fortsätt nu med den, för det är kul att se vad du (ni) pysslar med.
Sköt om dej och ha det så gott. Skepp ohoj!
Kram mamma

 
Ingen bild

Ylva Vitorovic

12 februari 2013 11:43

Hej Matilda!
Jag heter Ylva Vitorovic och jobbar med Stena Lines sociala kanaler. Det hade varit jättekul om vi kunde ta del av dina bilder och länka till till din blogg.
Ta gärna kontakt med mig på ylva.vitorovic@stenaline.com
Ha' det gott!
/ylva.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards