Emma-Matilda

Alla inlägg den 4 december 2014

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

 

God Morgon Min Vänner!

 


Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.

 

Förra veckan gick jag 8-12-vakten, då hade jag bryggvakt 8-12 och däcksarbete 12-16:30. Den här veckan går jag 4-8-vakten, d.v.s 4-8 på bryggan och 8-12 på däck. Denna vecka har med andra ord medfört lediga eftermiddagar, då passar jag på att plugga, sola och bada. Det låter ganska förträffligt, vilket det är också. Men det är inte bara en dans på rosor. Jag kan inte i ord beskriva hur varmt det är. 30-35 grader, fruktansvärt fuktigt, ingen alt. varma vindar och svetten som rinner bara man sticker näsan utanför hytten - det gör mig helt slut på eftermiddagarna.

I lastlådan är det närmare 40 grader och jag tror inte att jag någonsin, i hela mitt liv, har jag svettats så mycket som jag gör just nu.

    Om ni kan föreställa er att stapla 400 stycken kättingar och lika många björnar, se lådan till höger (björnar = locking leaver, låsningen till kättingen) inför lastning.

Eller varför inte knacka rost, sopa och måla i en bastu - det ser ut som om någon hällt en hink vatten över mig. Jag kan alltså krama ur mitt linne efter 45 min arbete, så mycket svettas man. Och medan jag lallar omkring i shorts och linne, arbetar våra filippinska matroser i overall! Hur gör de?

 

Men utöver det så är det en vidunderlig upplevelse att vara här. Jag kan inte förstå att det här händer mig. Det går inte att med ord beskriva hur överväldigande allt är. Efter avgången från Laem Chabang i söndags, klockan 18:30, låg jag i poolen, paddlade med fötterna och tittade på medan ett 360 meter långt containerfartyg på vår styrbordssida tog lots. Och längre ut till havs låg fiskebåtarna på rad och då ser det ut såhär:

   

 

Laem Chabang ligger förresten inte långt från Pattaya, och eftersom söndag är min lediga dag åkte vi dit, jag, mässman, motorman och 3:e maskinisten. 

          Turistifierat men väl värt ett besök, och underbart skönt med lite omväxling i vardagen.

 

Och efter Thailand har vi nu ankommit till ankarplatsen i Singapore. Vi har bunkrat och väntar på att få komma till kaj under dagen. Dessvärre är kajen ockuperad och vår lotsning har redan skjutits fram fem gånger. BILDBOMB!

Kanske ger detta en fingervisning om varför det kan dra ut på tiden...

                                      Soluppgång över Singapore Strait. Jag, kapten, chiefen, och maskineleven på babords bryggvinge denna strålande onsdagsmorgon.

 

I Singapore väntar proviant på oss, massvis med julmat från Sverige!! Hurra! På tal om mat, det närmar sig frukost för min del kl 07:30. Och ni, om ni inte brottas med kudden vid det här laget, firar fredagsmys och stundade helg.

Trevlig helg!

 

Mångar Kramar!!

/Matilda


Ovido - Quiz & Flashcards