Emma-Matilda

Alla inlägg under december 2011

Av Matilda - 27 december 2011 10:48

God Middag!


Som ni kanske märkt har bloggen tagit julledigt. Omkring den 9 januari återkommer jag med nya uppdateringar, då är vi nämligen hemma i Nacka igen och påbörjar ett nytt spännande år!


Hoppas ni alla har haft en riktigt fin jul och så vill jag passa på att önska er alla ett riktigt

Gott Nytt År!


Kramar-Matilda

Av Matilda - 19 december 2011 14:34

Hallå Där!


Här var det längesedan jag var inne...

Jag lever, har bara fullt upp omkring mig med det ena och det tredje.

1/1 är slutdatum för mina kurser och då ska 6 inlämningar (3 i miljökunskapen, 2 i kulturhistorian och 1 i franskan) vara inne. Gissa om mellandagarna innebär studier för min del..
Men, men, det är sluttampen och sedan väntar två slutprov runt den 4-5 januari. SEN har jag tre betyg till mitt slutbetyg att tillgodoräkna mig, Gött, gött.


Samtidigt har jag ju världens finaste unge att ta hand om och som ni vet vid det här laget så är det bloggen som får lida.
Men vad gör väl det när vi träffas allesammans om bara några dagar! Ja, jag tänker såklart på er där hemma i kbg.

Inte långt kvar nu, "dan före dan, före dan, före dan, före dan, före dopparedan!" Haha!! Om jag räknar rätt...


Hejsvejs!


   

Av Matilda - 14 december 2011 08:05

God Morgon, God Morgon!


Vardagen springer på, 10 dagar kvar till julafton och den här studieterminen börjar närma sig sitt slut.

Jag försöker pussla ihop tiden så gott det går och som  ni vet räcker den inte alltid till för bloggen.


Vi har iaf haft en riktigt mysig helg. Lördagen innehöll julhandling och Nobelmiddag och söndagen bjöd på julmarknad på Skansen.

Som ett litet minnesinlägg slänger jag upp vår egen lilla "Nobelmiddag " från i lördags:
       


Förrätt: Halloumisallad med granatäpple
Varmrätt: Morbergska fisksoppan (Per Morberg ni vet)

Efterrätt: Lingonpannacotta med grovsmulad pepparkaka


Mycket gott, mycket lyckat!

Nobeldagen är en riktigt TV-dag för min del, jag sitter som klistrad från prisutdelningen till dansen efter banketten. Extra mysigt att Per spenderade hela lördagskvällen i soffan tillsammans med mig när Esther hade somnat.

Jag vet ju att det annars kanske inte är riktigt hans typ av underhållning...  


Men, men, nu är vi inne på en ny vecka, nu gäller det att lägga i en högre växel inför hemfärden nästa vecka och fortfarande är det en hel del kvar som skall göras.

Idag står det franska, lek, bus och matlagning på mitt schema.

Hoppas ni får en skön onsdag!

Hej på er!


Kram-Matilda

Av Matilda - 10 december 2011 17:24


Jo, så vill jag visa er en annan sak. Eftersom vi inte kommer vara hemma i Finntorp över julafton så vill jag inte släpa in någon gran. Då får den stackarn stå här alldeles ensam och barra, särskilt inte när jag inte får njuta av den på självaste julafton heller.

Men det gör inget. Jag vet att det kommer finnas fina granar hemma (i Kbg) att njuta av så jag gråter inga krokodiltårar för det.

Nej, vi slog slag i saken och tog en julgren istället, precis som vi hade förra året. Då hängde den på vår balkong i Rågsved, det känns som en evighet sen, men det är inte samma gren, det här är en Finntorpsk gren -om ni undrar.
I år har vi ingenstans att hänga den på balkongen, men väl gott om plats inomhus istället:

    


Lite julstämning bringar den tycker jag allt.


Och så har vi bakat lussekatter inför stundande Lucia, Esther är en hejjare på att sätta russin i katterna.

Jag passade på att slänga ihop lite mandelmassa för att göra snurrorna extra goda. Jag är f.ö stormförtjust i min lilla mandelkvarn, önskar jag kunde använda den oftare.

       

En mysig familjestund hade vi igår kväll, hoppas på detsamma även denna afton.
Imorgon bär det av till Skansens julmarknad. Dit längtar jag!  


Trevlig Lördagskväll allesammans!

Puss och kram

/Matilda 

Av Matilda - 10 december 2011 16:57

God Afton!


Jag tänkte passa på att skriva några rader medan jag sitter här i soffan och tittar på utdelningen av Nobelpriset.

Esther och jag har det så mysigt här hemma, vi är ute och leker nästan dagligen. Ja, bortsett från de där hysteriskt stormiga och regniga dagarna som dragit över oss. Då ville jag inte sätta min fot utanför dörren. 


     

Just nu är det bara "hoppa" som gäller.
På baksidan av vårt hus finns ett par lastkajer, där ska Esther gå upp och hoppa rakt ut i min famn.
Och så har hon invigt sin nya overall, den är lite stor men då räcker den hela vintern, om den nu kommer någon gång?


       

Efter stormen som drog fram i fredags begav vi oss ut. Det var både snöslaskigt, kallt och blött, men Esther var nöjd ändå. Ensamma halkade vi omkring på lekplatsen, Esther tyckte det var svårt att gå och då kunde man ju alltid lägga sig ner en stund.


Men, nu vill vi ha ordentligt med snö! Tänk att få ta fram pulkan, göra en liten snögubbe eller bara höra knastret under fötterna av bister, kall och nyfallen snö. Var är vintern?


Esther hälsar att hon hoppas Karlsborg bjuder på det inslaget när vi kommer ner och firar jul!

Av Matilda - 5 december 2011 17:00

God Eftermiddag!


Sitter i mitt kök, lyssnar på Schubert och undrar om ett mindre krig brutit ut här.

Jag har visserligen precis blivit klar med ett projekt som jag haft i några dagar, är nog därför musten gått ur mig.
Men jag är trots allt behagligt nöjd i min lilla röra.

  

         


Jag tycker ju verkligen att det är sååå himla roligt att pyssla med sådant här, även om det numera tar flera dagar att färdigställa ett sån här krans. Från det att hitta och plocka enris, lingon- och blåbärsris och kvistar till stommen, samtidigt som Esther hänger mig i trasorna, men också för att jag inte riktigt vet var jag ska leta här uppe.

Men, nu är jag klar iaf och en till ska det bli, nu när jag vet var jag kan hitta vad jag behöver.

Sedan att den blir lite sned och vind, det kan jag tycka är en del av charmen.

Pakten består av sockerbitar och så är det nejlikokumquats samt valnötter som är några nya inslag jag inte haft med när jag gjort den tidigare. Och de små bjällrorna är från Panduro Hobby, de är helt bedårade tycker jag.  


Förresten! Va roligt att så många kommenterat (ja, fler än vanligt) vår trojanska pepparhäst. Den är gjord utifrån en 3D-modell, såklart, och vi hade hysteriskt roligt åt den lilla filmen vi gjorde med tillhörande löjligt överdrivet dramatiska musiken. Sitter i skrivande stund och flinar åt tanken.


    


Nu ska jag slänga ihop lite kvällsmiddag, fetaostöverbakade laxfiléer och kanske bulgursallad till. Nam, nam!

Puss och kram-M

Av Matilda - 3 december 2011 00:37


Mina damer och herrar, I give you:


En Trojansk Krigarhäst


 


Av Matilda - 2 december 2011 09:17

Jag tänkte passa på att slänga in ett matinlägg också, inget märkvärdigt utan bara en påminnelse till mig själv om en god middag.


Oxrulader, trattkantarellsås, kok potatis och rönnbärsgelé. Så gott!

     

Även om jag inte ser ut som stans fräschaste muntergök så var det en god och mysig middag.

(Hade varit uppe långt tidigare än vanligt för att få lite morgonstudietid, en bra ursäkt att se ut som nåt katten släpat in)

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards