Emma-Matilda

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Ett matigt inlägg

Av Matilda - 13 oktober 2011 09:46


Tänkte göra ett sånt där minnesinlägg om diverse maträtter och bakverk som åstadkommits under den senaste tiden.


Jag har gått och grott en tanke om att jag ska göra en liten matbok över allt jag lagar och bakar. För mig är det ganska viktigt att äta varierat, jag äter t.ex inte överdrivet gärna pasta två dagar i rad. En bok, typ som en loggbok, som kan hjälpa och inspirera till större variation. När jag lagade barnmat till Esther var jag så löjligt noggrann, skrev t.ex veckomatsedlar för att se till att hon fick ordentligt varierad kost. Men nu har jag liksom kommit ifrån det och det skulle vara så skönt om jag kunde hitta tillbaka och ha ett litet system som gjorde det smidigare. Hmm..

Det tåls att funderas på.

Sen har jag ju bloggen som mitt bildforum så jag kan ju alltid gå hit om jag funderar över något. Ja, ja. Bara en tanke.


Hur som haver:

1.                             2.                        3.

     

1. Fiskgratäng med lax och pommes duchesse
2. Grönsakssoppa

3. Tonfisksås




    Leilas turbosnabba filmjölkslimpa.

Ah! Den är grymt god och superenkel att göra med nötter, russin, torkade aprikoser, solroskärnor och linfrön. Och för att vara en bakpulver- och bikarbonatsdeg så håller den sig förvånansvärt länge, men å andra sidan hinner den aldrig bli torr och tråkig för det är svinnande åtgång på den hos oss.


Sen fick jag ju lite philadelphiaost över från rödbetskakan, den fick ju inte förgås och blev en "cream cheese lime frosting" på ett gäng "carrot ginger walnut cupcakes."

Ja, ja, ja! Kag kommer se ut som en köttbulle innan det här året är slut!

Jag får väl skicka med en laddning till Pers jobb om inte någon kommer hit och hjälper mig att äta upp dem!

       

Men det är ju så roligt att åstadkomma något läckert utöver det vanliga nyttomaten/bakningen. Sen att de inte är världens snyggaste, vad gör det!


All for now!

Puss och Kram-m

Mat
 
 
jessica a

jessica a

15 oktober 2011 15:21

Håller med, vill inte heller äta pasta pasta och åter pasta så då funkar matschema riktigt bra. Fast för Judits del spelar det mindre roll, hon äter helst bara pasta med ketchup!! Fast på dagis äter hon mer av allt så det är jag nöjd med.
Synd det är så långt till er, annars hade vi gärna kommit på lite fika!
kram j.

http://sturegatan3.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 28 januari 2016 23:37

  Hej,   Ett behov sköljde över mig och jag kände för att skriva ett par rader... Över ett år sedan det hände senast. Tänk så mycket ett år kan innehålla. Ett år. 5:e april är dagen, "förhoppningsvis" kanske ska tilläggas, det är dagen a...

Av Matilda - 21 december 2014 14:29

Hej på er,   Det blir inget långt inlägg denna afton. Hos mig är klockan snart 22:00 och måndagen stundar alldeles för snart. Vi har haft haveri på servrarna och har varit utan internet och telefon ett par dagar. Och när det äntligen funge...

Av Matilda - 4 december 2014 23:09

  God Morgon Min Vänner!   Nu är det mer än två veckor sedan jag uppdaterade er om livet på M/V Falstaff. Tiden flyger iväg, på lördag är det fyra veckor sedan jag mönstrade på. I skrivande stund är klockan 06:09, i Sverige 23:09.   Förra v...

Av Matilda - 21 november 2014 11:05

  Hej På Er,   Vi är på väg mot Shanghai, tar lots kl 06:25 (23:25 svensk tid) imorgon. Men nog om det. För att ni ska få en liten uppfattning om hur en helt vanlig dag ser ut kommer här Masan i massiv bildform.   Ankomst omkring kl 07:30 ...

Av Matilda - 19 november 2014 10:54

  God Kväll, Det är en friskare tjej som sitter framför skärmen denna afton. Klockan är strax 19:00 och jag misstänker att tröttheten smyger sig på om en stund. Mellan Yokohama och Shanghai brassade vi klockan en timme bakåt, men detta fick snäll...

Ovido - Quiz & Flashcards