Emma-Matilda

Alla inlägg under juli 2012

Av Matilda - 27 juli 2012 13:10

God Middag!

 


Inser att det var ett tag sedan som jag gjorde en ordentlig uppdatering om liten i magen så därför tillägnar jag detta inlägg till henne/honom.

 

Jag har börjat gå hos barnmorskemottagningen i Göteborg, Linnéstaden. 

Tyvärr är det mitt i semestertider så det har varit olik kvinnor som jag träffat de två gångerna jag varit där.

Visserligen gör det mig inte särskilt mycket, jag vet ju vad som komma skall.

Det enda som jag vill vara säker på är vart man ringer och vart man åker när det blir dags.

Det vet jag nu, antingen Östra eller Mölndal, man får ringa en s.k förlossningskoordinator som berättar vart man ska och oavsett så är det nära till båda sjukhusen från Nilssonsberg.

 

Första bm-besöket som vi var på i Göteborg gjorde jag i vecka 35.

Då var SF-måttet 31 cm, hjärtljuden låg omkring 142 slag och min vikt låg på 68 kg.

Liten hade dessutom vänt sig rätt men inte riktigt fixerat sig. Tack-o-lov!

Den lille rackaren har ju legat i säte ett tag men tagit sitt sunda förnuft till fånga och vänt sig till rätta.

SF-måttet i vecka 32 låg på 30 cm, dvs. över medelkurvan eftersom han/hon låg i säte men vid detta besöket hade måttet "normaliserat" sig igen.

 

Motsvarande besök i vecka 35 med Esther så var SF-måttet 32 cm, hjärtljuden 150 slag.... och min vikt 72 kg!!

Dessutom var kråkan helt fixerad vid den tidpunkten.

 

Andra bm-besöket i Götet var i vecka 37, alltså förra veckan, och då låg SF-måttet på 32 cm, 140 slag/min men pendlade ömsom uppåt eftersom bebisen levde rövare och min vikt låg på 69 kg.

 

Med Esther i vecka 37 var SF-måttet 33 cm och min vikt på 73 kg!!! Men hennes hjärtljud vid det besöket var oregelbundna, de pendlade mellan 140-150 slag, vi blev därför skickade till förlossningen för att göra en CTG och kolla så allt var normalt. Det var det men om jag inte missminner mig så var hon också ganska aktiv i magen.

Den här bebisen slår dock alla aktivitetsrekord.

Dessutom har jag förvärkar i stort sett varje morgon, runt 6-tiden si sådär, sen en vecka tillbaka.

Det hade jag inte alls med Esther, men med henne började värkförloppet omkring 06:15 på onsdagsmorgonen den 1:a juli för tre år sedan, visserligen sporadiskt men ändå. (Hon föddes på kvällen kl 22:56)

Min intuition säger mig att bebisen inte kommer ligga kvar tiden ut, det känns helt enkelt inte så.

Esther kom ju en vecka tidigare än beräknat.

Men de allra flesta omföderskor jag pratat med gick över tiden med sitt andra barn.

Jag har lovat mig själv att göra vad jag kan för att slippa detta, vi får väl se om det hjälper. Högst troligen inte... Men det kan ju knappast skada heller med lite extra mycket trappgång, te på hallonblad, bära lådor och andra husmorsknep. Det återstår att se. 

 

    Så här såg jag ut igår i alla fall. Rund och blek! 

 

Och lite jämförelsekuriosa: 

  Jag vet, inte de mest smakfulla bilderna men det är bara för nöjes skull.

 

Är det en gosse mån tro? Ja, jag tippar nog på det, han kommer nog den 5:e augusti.    

Om ni känner för det, ni mina 5-6 tappra läsare, kan ni ju slänga in en gissning i kommentarsfältet på bebisens födelsedag och vad ni tror det blir. Om ni har tid och lust vill säga!

Beräknat datum är den 13:e augusti, tror ni jag går tiden ut? 

 

Nu ska jag fortsätta på mitt mastodontprojekt, inom en snar framtid kan jag visa er det!!

Puss och Kram

/Matilda

Av Matilda - 23 juli 2012 00:03

Här gapar det tomt på uppdateringar.

Det beror inte på bloggtorka utan på tids- och intressebrist.

Jag har helt enkelt tagit semester från allt vad dator heter.


I stort sett dagligen på vad jag skulle vilja skriva om, men att ta det från tanke till handling är ett jättekliv.

Ge mig lite tålamod, jag har inte glömt bloggen!


Puss och Kram

-Matilda



Av Matilda - 11 juli 2012 23:56

God Afton!

 


Det blir inte många och särskilt inte långa stunder framför datorn dessa dagar.

Jag har så mycket jag vill göra och så mycket som jag också gör att datorn fullkomligt bortprioriteras.

Jätteskönt om ni undrar!

 

Men jag måste ju få uppdatera er lite i vad som pågår och därför kommer det bli lite tillbakablickar i kommande inlägg och varför inte starta med 1:a juli, Esthers 3-årsdag.

Min fina, älskade lilla (stora) flicka, så här firade hon sin födelsedag!   

 

Blev väckt av mammas och pappas sång på söndagsmorgonen och ute i köket väntade ett STORT paket!

Inte riktigt vad Esther tänkt sig utan ville hellre äta frukost först, paketet var läskigt.

             

 

Men efter jordgubbar med mjölk ute samt uppslutning av mormor och morfar så växte modet och fröken gav sig i kast med sitt paket.

                              Vilken Lycka!

 

Hon älskar sin röda lilla cykel och cyklar som om hon aldrig hade gjort annat!

 

    Kusinerna Sigrid och Gösta (med föräldrar) kom på besök och kalasade på glasstårta.

 

       


Framåt eftermiddagen bar det av till farmor och farfar. Där väntade paket med nya kläder som genast skulle påklädas och senare en tur till Forsvik på marknad.

Farbror Johan och Ida var också med och toppade dagen med en ballonghäst. 


En toppenfin dag på alla sätt och vis!

När kvällen kom var det en lycklig liten tjej som somnade som en stock, i den här takten cyklar hon utan stödhjulen nästa sommar.   

 


Ovido - Quiz & Flashcards